Wrocław: Trzy nowe tunele połączą Kleczków z OłbinemFot. ukosne.gis.um.wroc.pl/

Wrocław: Trzy nowe tunele połączą Kleczków z Ołbinem

Orzech
Orzech
REKLAMA

Wrocław szykuje dużą inwestycję infrastrukturalną – Kleczków i Ołbin połączy aż trzy nowe tunele pod torami kolejowymi. Jeden z nich będzie przeznaczony dla komunikacji miejskiej, dwa pozostałe dla pieszych i rowerzystów. Inwestycja ma usprawnić połączenia między osiedlami i odciążyć zatłoczoną ulicę Rychtalską. Budowa ruszy w 2026 roku i potrwa do końca 2028.

Trzy tunele – nowe połączenia między Kleczkowem a Ołbinem

Obecnie Kleczków i Ołbin dzieli linia kolejowa nr 143, a jedynym przejazdem jest tunel na ul. Rychtalskiej. Wschodnia część Kleczkowa intensywnie się rozbudowuje, dlatego miasto i deweloperzy planują trzy nowe tunele. Jeden dla autobusów, dwa dla pieszych i rowerzystów

I to właśnie deweloperzy zbudują, oprócz nowych ulic, dwa z trzech tuneli pod torami kolejowymi. Budowę trzeciego wzięło na siebie miasto.

dwa zrealizują prywatni inwestorzy,

jeden sfinansuje miasto.

Wszystkie tunele będą dostępne dla pieszych i rowerzystów, a jeden z nich – także dla autobusów miejskich.

Tunel nr 1: szybciej do tramwaju z Kleczkowa

Pierwszy tunel, realizowany przez Tru Development, połączy ul. Miłosza i Słonimskiego z węzłem przesiadkowym przy Jedności Narodowej i Słowiańskiej. Dzięki niemu:

czas dojścia do przystanków „Nowowiejska” skróci się z 15 do 6 minut,

powstanie wygodne połączenie rowerowe,

mieszkańcy Kleczkowa zyskają lepszy dostęp do komunikacji miejskiej.

Trasa przebiegnie przez ul. Namysłowską i Dolną, obok hali Grafit.

Tunel nr 2: autobusy ominą korki na Rychtalskiej

Drugi tunel, w rejonie Browarów Wrocławskich, będzie przeznaczony dla autobusów, pieszych i rowerzystów. Powstanie 300 metrów od obecnego przejazdu na Rychtalskiej. Plan zakłada:

REKLAMA

nową linię autobusową lub przeniesienie trasy linii 111,

lepszy dostęp do tramwajów na Jedności Narodowej,

połączenie z ciągami rowerowymi przy mostach Warszawskich.

Inwestycję realizuje Archicom, który podpisał trójstronne porozumienie z PKP PLK i gminą Wrocław oraz umowę z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta.

W dokumencie Archicom zobowiązał się do sfinansowania i pełnego wykonania kilku zadań infrastruktury komunikacyjnej:

projektu i budowy układu drogowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ciągu ulic Zakładowej, Słonimskiego, Browarnej i Rychtalskiej (Etap I),

projektu i budowy układu drogowego wraz z bezkolizyjnym skrzyżowaniem kolejowo-drogowym z linią kolejową nr 143 (tunel) pomiędzy ulicami Browarną i Jedności Narodowej (Etap II).

Aktualnie złożone projekty czekają na akceptację ZDIUM. Budowa tunelu ma się rozpocząć mniej więcej za rok i potrwa do końca 2028 roku.

Tunel nr 3: rekreacyjna trasa nad Kanałem Miejskim

Trzeci tunel będzie miał charakter rekreacyjny. Połączy trasę pieszo-rowerową przy Kanale Miejskim z okolicą mostów Warszawskich. Tunel zapewni świetną trasę spacerową i na przejażdżki rowerowe wzdłuż Kanału Miejskiego przy Odrze.

Projekt realizuje spółka Rafins na zlecenie Wrocławskich Inwestycji, uwzględnia dwie wersje – z przebudową linii kolejowej lub bez, będzie miał ok. 40 metrów długości.

Projektanci przygotowali dwie koncepcje. Jedna uwzględnia plany przebudowy linii kolejowej przez PKP PLK, druga, jeśli Polskie Linie Kolejowe nie będą tu inwestować

Przygotowana teraz koncepcja posłuży do ogłoszenia przetargu na projekt, na podstawie którego dopiero będzie można ogłosić przetarg na budowę. Zatem jego powstanie również jest kwestią najbliższych lat, a nie miesięcy. Budowa planowana jest na najbliższe lata.

wroclaw.pl
wroclaw.pl

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA