Inwestorem i operatorem pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, która ma powstać w województwie pomorskim będzie należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa spółka Polskie Elektrownie Jądrowe. Sprawdzamy co się aktualnie dzieje w sprawie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce?
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej remontu ponad stuletnich falochronów w Porcie Ustka. W ramach tej inwestycji zmodernizowany zostanie Falochron Zachodni, Wschodni oraz Nabrzeże Pilotowe. Zostanie odtworzona również ostroga przy Falochronie Zachodnim.
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg. Jest to IV Etap „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonany zostanie tor wodny o długości 8,6 km i głębokości 5 m. W zadaniu wyszczególniono prace na odcinku 6,6 km od Zalewu Wiślanego w górę rzeki oraz 2 km pomiędzy punktami P1 i P2, tj. mniej więcej od zrzutu oczyszczalni ścieków do rozwidlenia rzeki i Kanału Jagiellońskiego.
Unikatowa na skalę europejską nieruchomość, zlokalizowana w głębokowodnej części Portu Gdańsk, bezpośrednio przy Pirsie Rudowym, to dla potencjalnych inwestorów wyjątkowa okazja. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. właśnie ogłosił przetarg na oddanie jej w najem długoterminowy. Teren liczy blisko 24 ha i częściowo ma zostać zagospodarowany pod przeładunek zbóż. Obszar jest objęty aktywnym pozwoleniem na budowę terminala przeznaczonego do przeładunku towarów pochodzenia rolniczego. ZMPG oczekuje na oferty zakładające dywersyfikację obsługiwanych grup ładunkowych.
Urząd Morski w Gdyni zapowiada działania mające na celu ochronę linii brzegowej wzdłuż wybrzeża gdyńskiego oraz sporządzenie odpowiedniej dokumentacji. W ramach zaplanowanych inwestycji możemy spodziewać się remontu opaski brzegowej wzdłuż bulwaru Nadmorskiego w Gdyni (część odmorska na odcinku od plaży Śródmieście do tzw. małego molo). Kolejnym działaniem będzie opracowanie szczegółowej dokumentacji budowy progów podwodnych w Orłowie.
Trwa realizacja II etapu przekopu przez Mierzeję Wiślaną, jednej z najbardziej spektakularnych inwestycji inżynieryjnych w Polsce w ostatnich latach. Całkowita długość nowej drogi wodnej ma wynieść łącznie 22,8 km. Nowy kanał ma mieć głębokość 5 metrów. Obecnie koszty całego przedsięwzięcia szacowane są na ponad 2,1 mld zł z budżetu państwa.
Pucka marina rozbudowana za 39 mln zł w tym 22 mln zł z funduszy europejskich została uroczyście otwarta. Zmodernizowany obiekt dysponuje 98 nowymi miejscami do cumowania jachtów oraz jednostek białej floty.
W czerwcu 2023 r. rząd uchwalił program wieloletni, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z programu powstanie nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz konstrukcja morska do rozładunku (MOLF). Na realizację tych inwestycji łącznie przewidziano ponad 4,7 mld zł. Porozumienie określające zasady współpracy przy budowie MOLF podpisały 19 lipca 2023 roku Polskie Elektrownie Jądrowe oraz Urząd Morski w Gdyni.
Za 20 miesięcy tor prowadzący do Portu Gdynia będzie 130 metrów szerszy i o 3 metry głębszy. W czwartek, 10 lutego Urząd Morski w Gdyni podpisano umowę na realizację zadania pn. "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II – Pogłębienie toru podejściowego".