Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podkreśla, że głos mieszkańców terenów przyległych do przyszłej drogi ekspresowej S11 został wysłuchany i uwzględniony w dokumentacji projektowej przyszłego przebiegu S11. Już na etapie przygotowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego biuro projektowe, opracowując warianty drogi, uwzględniło uwagi lokalnych społeczności w kryterium społecznym. GDDKiA analizując to opracowanie projektowe, również uwzględniła ich stanowisko.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:
Analiza wielokryterialna wskazała wariant najbardziej zrównoważony (C), czyli taki, w którym kwestie społeczne, jak i środowiskowe zostały najwyżej ocenione. Decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach może budzić kontrowersje społeczne, w szczególności mieszkańców Lublińca. RDOŚ ocenił, że realizacja inwestycji w wariancie wskazanym przez GDDKiA - C - jest „jednoznacznie niemożliwa”. Swoją decyzję RDOŚ argumentuje przewidywanym, negatywnym oddziaływaniem na środowisko. Według RDOŚ nawet przy zastosowaniu działań ochronnych i zabezpieczających nie udałoby się uniknąć znaczącego, negatywnego oddziaływania na środowisko. W szczególności zagrożenia dla rzadkich gatunków sów (sóweczki i włochatki) i ich siedlisk, kolizji trasy ze strefami ochrony ostoi miejsc rozrodu i regularnego przebywania tych gatunków ptaków oraz wpływu na pozostałe gatunki ptaków i ich siedlisk. Ponadto wariant C cechuje duża kolizyjność z ciekami wodnymi, siedliskami płazów i ssaków oraz żerowiskami nietoperzy.
Stanowisko GDDKiA
W dalszym ciągu uważamy, że wariant C był akceptowalnym kompromisem, który uwzględniał jednakowo interes lokalnych społeczności oraz w dostatecznym stopniu minimalizował oddziaływanie inwestycji na środowisko. Skoro jednak RDOŚ w Katowicach, po przeprowadzeniu stosownych analiz środowiskowych, ocenił, że obecnie jednym możliwym do realizacji jest wariant D, to w naszej ocenie kolejnym krokiem powinno być wypracowanie jak najlepszych rozwiązań projektowych w ramach tego wariantu tak, by w jak największym stopniu zminimalizować uciążliwości społeczne wynikające z tego wariantu.
Należy podkreślić, że oba warianty (C oraz D) mają podobną długość oraz zbliżone szacunkowe koszty. W naszej ocenie jesteśmy w stanie zaproponować takie rozwiązania projektowe w ramach tego wariantu, które będą akceptowalne dla lokalnych społeczności i będą równoważyły korzyści komfortu podróżowania i bezpieczeństwa, jakie zaoferuje nowa droga z jej potencjalnym, negatywnym oddziaływaniem na otoczenie. W grę wchodzą m.in. budowa większej liczby połączeń z istniejącym układem lokalnym, budowa lub przebudowa istniejących ciągów drogowych dochodzących do, lub biegnących wzdłuż drogi ekspresowej, poprowadzenie projektowanej drogi w wykopie (w zależności od uwarunkowań terenowych) czy zastosowanie odpowiedniej urządzeń ochrony akustycznej.
Stanowisko RDOŚ
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach jednoznacznie uznała, że uzyskanie decyzji środowiskowej dla wariantu wskazanego przez GDDKiA jest niemożliwe. Wskazała także, że w przypadku braku wyrażenia zgody na procedowanie decyzji środowiskowej dla wariantu korzystniejszego środowiskowo (D) odmówi wydania decyzji na realizację tej inwestycji.
Co dalej
Mając na uwadze stanowisko RDOŚ oraz zasadność i konieczność realizacji tej inwestycji, wyraziliśmy zgodę na przeprowadzenie postępowania administracyjnego w celu wydania decyzji środowiskowej dla wariantu wskazanego przez RDOŚ. Odmowa wydania decyzji środowiskowej oznaczałaby de facto porzucenie projektu lub konieczność powrotu do wariantowania tej drogi. W naszej ocenie powrócenie do etapu ponownego opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego nie przyniesie oczekiwanych rezultatów i uniemożliwi realizację inwestycji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Pozostawienie istniejącego układu drogowego DK11 na terenie województwa śląskiego bez budowy nowego przebiegu tej drogi, w świetle zaawansowania realizacji innych odcinków S11 w Polsce, w końcowym efekcie przyniesie większe szkody dla środowiska i będzie bardziej uciążliwe dla lokalnych społeczności.
GDDKiA poszukuje rozwiązania
14 lutego br., w Urzędzie Miasta Lubliniec, przedstawiciele kierownictwa GDDKiA wraz z lokalnymi władzami rozmawiali na temat wypracowania jednolitego stanowiska, które uwzględniałoby zarówno interes miejscowej społeczności, jak i ochrony środowiska. Należy podkreślić, że w interesie publicznym jest wypracowanie kompromisów uwzględniających interesy wszystkich stron. Wypracowanie akceptowalnego kompromisu przez wszystkich zainteresowanych pozwoli na sprawną realizację tej inwestycji. Pamiętajmy, że budowa tej drogi w nowym śladzie pozwoli kierowcom na komfortową jazdę i wyeliminuje występowanie zdarzeń drogowych. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK11 przeważać będzie ruch lokalny. Realizując nowe inwestycje drogowe, dbamy o środowisko naturalne, między innymi poprzez budowę zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt oraz przepustów ekologicznych wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Kompleksowe odwodnienie drogi dzięki rowom melioracyjnym, kanalizacji deszczowej, urządzeniom podczyszczającym, zbiornikom retencyjnym oraz retencyjno-infiltracyjnym zapewni odpowiednią ochronę wód gruntowych.

Źródło: GDDKiA