Gotowa jest konstrukcja drugiego mostu kolejowego przez Wisłę PKP PLK / Foto: Piotr Hamarnik

Gotowa jest konstrukcja drugiego mostu kolejowego przez Wisłę

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Gotowa jest konstrukcja drugiego mostu kolejowego przez Wisłę. W połowie roku pojadą nim pociągi. Dzięki przeprawie zwiększą się możliwości prowadzenia połączeń kolejowych w centrum Krakowa.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują w sumie trzy mosty kolejowe dla zwiększenia możliwości komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej. Inwestycja, współfinansowana ze środków europejskich instrumentu CEF "Łącząc Europę", zakończy się w połowie 2023 roku.

PKP PLK / Foto: Piotr Hamarnik
PKP PLK / Foto: Piotr Hamarnik
PKP PLK / Foto: Piotr Hamarnik
PKP PLK / Foto: Piotr Hamarnik

Środkowy most kolejowy nad Wisłą w Krakowie jest już złożony. Do końca czerwca na przeprawie zostaną ułożone tory i rozwieszona sieć trakcyjna. Po przejściu niezbędnych odbiorów i testów obciążeniowych na konstrukcję wjadą pociągi. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Zwiększy to możliwości prowadzenia ruchu pociągów w całym regionie.

PKP PLK / Foto: Piotr Hamarnik
PKP PLK / Foto: Piotr Hamarnik
PKP PLK / Foto: Piotr Hamarnik
PKP PLK / Foto: Piotr Hamarnik

Nowy most ma 234 metry długości i 14 metrów szerokości. Składa się z trzech betonowych przęseł zwieńczonych stalowymi łukami. Najdłuższe z nich ma 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, po których pociągi dalekobieżne przejadą z prędkością do 100 km/h. Po obu jego stronach zlokalizowane będą przeprawy z torami dla pociągów aglomeracyjnych. Po pierwszej z nich już jeżdżą pociągi. Druga jest w budowie.

fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
REKLAMA

Montowane są przęsła nad rzeką i ul. Zabłocie. Przęsło nad ul. Podgórską powstanie po przeniesieniu pod ziemię kolidującej linii wysokiego napięcia – zadanie to realizuje krakowski samorząd. Oprócz toru na tej przeprawie znajdzie się miejsce dla pieszych i rowerzystów. Poprawi to komunikację w centrum Krakowa i zwiększy dostępność do przystanku Kraków Zabłocie.

fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż

Nowe mosty kolejowe są niezbędne do uruchomienia dodatkowych torów kolejowych przez centrum Krakowa. Docelowo pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi pasażerskie pojadą po czterech torach. W mieście PLK budują nowe estakady kolejowe, a wiaduktyposzerzane.

Warty przeszło 1 mld zł projekt "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" to największa unijna inwestycja transportowa w Krakowie. Zadanie współfinansowane jest w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA