O inwestycji Metro
Budowa miejskiego szynowego - bezkolizyjnego transportu osobowego w Krakowie
Prace budowlane w pobliżu Dworca Głównego rozpoczęto w 1973 r. Do lat
80. wybudowano tunel pod dworcem kolejowym, a także palisady na odcinku
od dworca, wzdłuż ul. Lubomirskiego do Ronda Mogilskiego. W 1982 r.
specjaliści z Norymbergii wykonali ekspertyzę, która potwierdziła
celowość i możliwość budowy metra w obrębie śródmieścia Krakowa.
Do przyspieszenia prac nad budową metra w Krakowie doszło w 1987 r.,
po zakończeniu dużej konferencji naukowo-technicznej pt. "Metro w
Krakowie". Decyzję o rozpoczęciu prac projektowych budowy pierwszej
linii metra w Krakowie podjął ówczesny prezydent miasta Tadeusz Salwa.
Rok później Rada Narodowa Miasta Krakowa przyjęła nowy plan ogólny
zagospodarowania miasta, w którym metro stanowiło docelowo podstawowy
środek komunikacji zbiorowej.
W 1990 r. Biuro Rozwoju Krakowa opracowało studium na temat możliwych
wariantów dwóch tras metra w Krakowie. Jednakże po transformacji
ustrojowej wstrzymano wszelkie prace koncepcyjne. Zamiast w metra w
planach zagospodarowania przestrzennego Krakowa pojawiła się idea
stworzenia linii szybkiego tramwaju. W 1995 r. powrócono więc do prac
przy budowie tunelu na odcinku od Ronda Mogilskiego do Dworca Głównego.
Odcinek ten został ukończony w 1999 r.
Kolejne prace przy budowie tunelu dla linii szybkiego tramwaju trwały
aż do 2008 r. Oficjalne otwarcie mierzącego 1538 metroów tunelu odbyło
się 11 grudnia 2008 r.
Kryzys ekonomiczny sprawił, że obecne władze miasta bardzo
ostrożnie podchodzą do kwestii budowy metra w Krakowie. Koncentrują się
natomiast na poprawie funkcjonowania istniejącej już komunikacji
zbiorowej, opartej na liniach autobusowych i tramwajowych.
Nie jest jednak wykluczone, że w najnowszym projekcie studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Krakowa, który
powinien być gotowy do końca 2014 r., znajdzie się miejsce dla metra.
Istnieje więc szansa, że w 2030 r. wsiądziemy do pierwszego wagonu metra
w Krakowie.