O inwestycji Żółty Wiadukt
Żółty Wiadukt w Gdańsku to historyczna konstrukcja z 1907 roku, łącząca ul. Jana z Kolna z al. Zwycięstwa ponad torami kolejowymi. Znany z charakterystycznego koloru, pełni dziś funkcję pieszo-rowerową i jest symbolem rewitalizacji miejskiej przestrzeni.
Historia i architektura
Rok budowy: 1907
Pierwotna nazwa: Olivaer Tor Brücke - Wiadukt Bramy Oliwskiej
Lokalizacja: Śródmieście Gdańska, w rejonie dawnego Szańca Wdowiego
Funkcja pierwotna: drogowa - umożliwiał przejazd nad torami kolejowymi
Obecna funkcja: pieszo-rowerowa, z ograniczonym ruchem samochodowym (do 3,5 t)
Skąd „żółty”?
Kolor wiaduktu pochodzi z instalacji artystycznej z czasów PRL, która nadała mu charakterystyczny wygląd
W 2012 roku obiekt przeszedł gruntowny remont - podniesiono przęsła o 20 cm z powodu elektryfikacji linii kolejowej
Znaczenie miejskie
Wiadukt łączy Wielką Aleję z ul. Jana z Kolna, stanowiąc ważny ciąg komunikacyjny
Pozostałości fortyfikacji Bramy Oliwskiej zostały wykorzystane do budowy schodów prowadzących na wiadukt
Obiekt jest częścią dziedzictwa urbanistycznego Gdańska, a jego rewitalizacja wpisuje się w działania na rzecz estetyzacji przestrzeni publicznej
Inicjatywy artystyczne
W 2022 roku zorganizowano akcję „Chodź! Pomaluj mój wiadukt”, w ramach której na konstrukcji pojawiły się malunki i projekty artystyczne
Projekt studentki ASP - Julia Arcyz - zaproponował koncepcję zagospodarowania okolic wiaduktu jako strefy rekreacyjno-komunikacyjnej
Żółty Wiadukt to nie tylko funkcjonalna konstrukcja, ale też miejsce o dużym potencjale kulturowym i społecznym.