Jak wygląda dalsza budowa obwodnicy Krakowa S7 Mistrzejowice - Nowa Huta? Fot. s7widoma-krakow.pl

Jak wygląda dalsza budowa obwodnicy Krakowa S7 Mistrzejowice - Nowa Huta?

FILMY
REKLAMA

23 grudnia GDDKiA otworzyła 13,3-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa, który pozwolił na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. To jednak nie koniec realizacji tej wielkiej inwestycji. Nadal trwa budowa S7 na terenie Krakowa, na odcinku od węzła Mistrzejowice przez Grębałów do węzła Nowa Huta.

Budowa S7 nie jest jeszcze w pełni skończona

Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też GDDKiA wprowadziła ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej udostępniamy kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku mają się zakończyć późną wiosną 2025 r.

• Skomunikowanie S7 z S52 zapewni łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice, będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. To w godzinach szczytu komunikacyjnego może być wąskim gardłem.

• Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace.

• Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu – nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa, ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta. GDDKiA ogranicza tym samym ruch na łącznicy między POK a S7.

• Do końca 2025 r. GDDKiA planuje udostępnić kolejny odcinek, między węzłami Grębałów i Nowa Huta.

• W połowie 2026 r. zakończona zostanie budowa największego węzła drogowego w województwie małopolskim – Mistrzejowice – a tym samym domknięty zostanie krakowski ring drogowy.

Co powstanie w ramach tej inwestycji?

Trasa S7 to nowoczesna, dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na ewentualny trzeci pas. Do budowy 13,3 km odcinka wykorzystano 210 tysięcy ton mas bitumicznych. Żeby zabezpieczyć przyległe tereny przed skutkami opadów deszczu, powstało 19 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 17,2 miliona litrów. Największy z nich ma pojemność ponad 2,7 miliona litrów.

Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg (zjazdów, ulic), infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna.

Przewidziana jest również budowa urządzeń ochrony środowiska, w tym między innymi pasów zieleni izolacyjnej, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych. Powstaną także przepusty i przejścia ekologiczne wraz z systemem ochronno-naprowadzającym i odprowadzającym wody opadowe.

Zakres zadania nie obejmuje budowy węzła Widoma, który powstaje w ramach budowy S7 Widoma - Szczepanowice i węzła Kraków Nowa Huta. Ten drugi powstał w ramach budowy poprzedniego odcinka S7, czyli od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta.

Budowa drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków (Kraków Nowa Huta) otrzyma unijne dofinansowanie w wysokości nieco ponad 420 mln zł.

REKLAMA

Historyczny moment

Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.

W 1819 roku wytyczono go przez Radom, Kielce, Miechów i Słomniki. Zastąpił on poprzedni, prowadzący przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą. Po ponad 200 latach, wytyczony przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów kręty trakt krakowski, znany współcześnie jako droga krajowa nr 7, w całości zastępuje trasa S7. Podróż nią pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.

Droga ekspresowa S7

Planowany całkowity koszt realizacji ww. projektu wynosi ok. 1,04 mld zł, kwota wydatków kwalifikowalnych to ok. 494,9 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to kwota: 420,7 mln zł. Pierwsza faza ww. projektu została objęta dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ).

Celem projektu jest budowa 18,29 km odcinka drogi ekspresowej S7, zlokalizowanego w sieci kompleksowej TEN-T w województwie małopolskim. Dla S7 na terenie Krakowa przewidziano przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu, pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym. Z kolei na terenie powiatu krakowskiego zaplanowano dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, szeroki pas dzielący uwzględniający rezerwę pod trzeci pas ruchu oraz pas awaryjny. Zaprojektowane w ramach inwestycji są cztery węzły drogowe Łuczyce, Raciborowice, Kraków Grębałów oraz węzeł zespolony składający się z węzłów Kraków Mistrzejowice I i Kraków Mistrzejowice II.

GDDKiA
GDDKiA

Koncepcja programowa z 2016 roku:

Zdjęcie główne w artykule: s7widoma-krakow.pl

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA