Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego będzie przebiegać przez polkowicką strefę ekonomiczną

Orzech

Nie przez centrum miasta, a przez polkowicką strefę ekonomiczną będzie przebiegać Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego. Wariant rekomendowany do realizacji będzie tematem ostatniego spotkania z cyklu konsultacji kolejowych. Spotkanie zaplanowano na 13 września w siedzibie Uczelni Jana Wyżykowskiego w Polkowicach.

Linia kolejowa będzie przebiegać m.in. przez polkowicką strefę ekonomiczną – taki wariant zostanie zaprezentowany mieszkańcom podczas spotkania informacyjnego, które organizuje wykonawca dokumentacji projektowej, firma Infra. Konsultacje kolejowe zaplanowano na 13 września, w godzinach 17-19 w budynku Uczelni Jana Wyżykowskiego.

Pierwotnie wykonawca zaproponował datę 23 sierpnia. Spotkanie jednak nie doszło do skutku, ponieważ władze gminy zwróciły uwagę iż był to okres wakacyjny, w którym część mieszkańców przebywała jeszcze na urlopach. Ponadto, wykonawca powtórnie przenalizował wszystkie warianty uwzględniając wykonane dotychczas etapy.

– Mimo wcześniejszych ustaleń i rozmów, i przede wszystkim zebrania opinii mieszkańców, którzy wskazywali wariant przez strefę, wykonawca z nieznanych nam powodów chciał poddać pod dyskusję przebieg kolei w pasie drogi wojewódzkiej 333, czyli byłej krajowej „trójki”. Spotkało się to z naszą natychmiastową reakcją. Mimo wszystko informację tę powieliły niektóre media bez konsultacji z nami – mówi Roman Tomczak, rzecznik prasowy UG Polkowice. – Na szczęście, szybko udało nam się to nieporozumienie wyjaśnić i podkreślę jeszcze raz, pod uwagę brany jest tylko i wyłącznie wariant przechodzący przez strefę ekonomiczną – dodaje.

Wariant ten zakłada budowę nowej linii kolejowej Lubin–Polkowice–Gaworzyce. W Polkowicach kolej przechodzić będzie przez obszar strefy ekonomicznej: stacja kolejowa w Polkowicach zlokalizowana będzie w rejonie przejazdu kolejowego w ciągu ul. Fabrycznej (niedaleko zakładu Volkswagen Motor Polska). Pomiędzy Polkowicami i Gaworzycami powstaną trzy przystanki kolejowe (Sieroszowice, Buczyna i Radwanice). Na odcinku Gaworzyce-Głogów wykorzystany zostanie istniejący, nieczynny obecnie w ruchu pasażerskim, fragment linii kolejowej nr 14. Odbudowana zostanie stacja Gaworzyce oraz przystanki Kłobuczyn, Nielubia i Żukowice. Natomiast na odcinku pomiędzy Lubinem i Polkowicami wybudowany zostanie przystanek Szklary Górne.

Długość nowo projektowanej linii kolejowej Lubin–Polkowice–Gaworzyce to 35,4 km, a przewidywana długość połączenia kolejowego Lubina z Głogowem przez Polkowice wynosi 57,7 km. Nowa linia będzie dwutorowa i zelektryfikowana, a prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wynosić będzie 120 km/godz. Odcinek Gaworzyce–Głogów również zostanie zelektryfikowany i wybudowany na nim zostanie drugi tor. Inwestycja zakłada też budowę drugiego toru na odcinku Legnica–Lubin–Rudna Gwizdanów, w związku z czym na przystankach wzdłuż tej trasy budowane będą nowe perony.

W spotkaniu w Polkowicach, zgodnie z informacją przekazaną przez firmę Infra, będą uczestniczyć m.in. przedstawiciele Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu oraz wykonawcy dokumentacji, firmy Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o., a także władze gminy.

Spotkanie informacyjne jest elementem opracowywanej dokumentacji przedprojektowej dla projektu pn. „Budowa linii kolejowej Lubin-Polkowice-Głogów wraz z rozbudową linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica-Lubin-Rudna Gwizdanów”. Jest to zatem trzecia i ostatnia tura spotkań konsultacyjnych, zaś dwie poprzednie odbyły się w 2022 roku. W pierwszej turze prezentowano wstępne założenia projektu, a także zbierano opinie m.in. od mieszkańców i przedstawicieli samorządu, natomiast w drugiej turze prezentowano pięć rozpatrywanych wstępnie wariantów. Zbliżające się spotkanie w ramach trzeciej tury ma na celu przekazanie najważniejszych informacji o rekomendowanym wariancie i docelowym zakresie inwestycji.

red. Edyta Drzymała/ źródło: Infra - Centrum Doradztwa

Źródło: Urząd Gminy Polkowice / polkowice.eu