Kolejny krok ku budowie następnego odcinka S19 Via Carpatia na PodkarpaciuGDDKiA

Kolejny krok ku budowie następnego odcinka S19 Via Carpatia na Podkarpaciu

REKLAMA

Do Wojewody Podkarpackiego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o pozwolenie na budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Lutcza - Domaradz. To przedostatni z odcinków szlaku Via Carpatia w tym województwie, który czeka na taki dokument.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje:

W maju 2024 roku podpisaliśmy umowę na projekt i budowę ponad 6-kilometrowego odcinka S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem. Jego częścią jest blisko kilometrowy tunel. Wykonawcą prac jest firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret, a wartość umowy to 1 416 239 220 zł. Zadanie jest realizowane w systemie Projektuj i buduj.

Obecnie zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych. W decyzji ZRID zostaną zatwierdzone granice terenu pod budowę drogi.

Wszyscy właściciele nieruchomości, które mają zostać przejęte pod drogę, zostaną poinformowani przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki (na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków) - najpierw o wszczęciu postępowania, a następnie o wydaniu decyzji ZRID, po której ruszy procedura odszkodowawcza prowadzona przez Wojewodę.

Zakres prac

W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Lutczy. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z obecną DK19 w Lutczy.

W ramach zadania wybudowane zostanie 11 obiektów inżynierskich. Największym wyzwaniem będzie dwunawowy tunel pod górą Hyb o długości 924 m. Obiekt wykonywany będzie metodą górniczą NATM (New Austrian tunnelling method - nowa metoda austriacka). Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną estakada, cztery mosty, cztery wiadukty drogowe, przejście górne dla średnich zwierząt oraz dolne dla małych zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dróg publicznych oraz dodatkowych jezdni. Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Termin realizacji

Zakończenie budowy S19 Lutcza – Domaradz planowane jest w 2030 r. Aby jednak umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz - Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej, zostanie wykonany w krótszym terminie, czyli 35 miesięcy od daty podpisania umowy tj. w 2027 r. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych tj. czasu od 1 grudnia do 31 marca.

Charakterystyka terenu

Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi). Zbudowane są one głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim. Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano wiercenia geologiczne, badania geofizyczne i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).

Via Carpatia

REKLAMA

Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała ok. 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 170 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 82 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Oznacza to, że połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 84 km trasy Via Carpatia jest na różnych etapach realizacji: w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID.

Tak dokładnie przedstawia się stan realizacji szlaku Via Carpatia w województwie podkarpackim:

81,8 km – oddane do ruchu (Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),

84,5 km – w realizacji

w budowie:

Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik,

Domaradz – Krosno,

Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla,

Dukla – Barwinek

i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka,

W trakcie uzyskiwania decyzji ZRID jest odcinek Lutcza – Domaradz, a na etapie opracowywania dokumentacji do wniosku o taką decyzję odcinek Jawornik – Lutcza.

GDDKiA
GDDKiA

Żródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA