Inwestorem nowej wieży kontroli lotów w podkrakowskich Balicach jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Budowa rozpoczęła się pod koniec 2015 roku, wznoszenie konstrukcji trwało 12 miesięcy, kolejny rok trwały prace wykończeniowe. Inwestycja pochłonęła 50 milionów złotych. Nowa wieża kontroli lotów w Balicach posiada jak na razie najwyżej położoną powierzchnię kontroli lotów w Polsce. Lotnisko w Pyrzowicach szykuje wyższą.
W nowej wieży kontroli lotów w Balicach wysokiej na ponad 45 metrów, pracują już kontrolerzy pełną parą. Stanowiska pracy kontrolerów znajdują się w tzw. sali operacyjnej na wysokości 38,68 metrów i jest ona jak na razie najwyżej położoną w Polsce. W grudniu tego roku planowane jest oddanie do użytku nowej wieży kontroli lotów na lotnisku w Pyrzowicach, gdzie sala operacyjna położona będzie na wysokości 41 metrów, i będzie ona tym samym wieżą o najwyżej położoną salą kontroli lotów w Polsce.
W nowej wieży kontroli lotów w Balicach wysokiej na ponad 45 metrów, pracują już kontrolerzy pełną parą. Stanowiska pracy kontrolerów znajdują się w tzw. sali operacyjnej na wysokości 38,68 metrów i jest ona jak na razie najwyżej położoną w Polsce. W grudniu tego roku planowane jest oddanie do użytku nowej wieży kontroli lotów na lotnisku w Pyrzowicach, gdzie sala operacyjna położona będzie na wysokości 41 metrów, i będzie ona tym samym wieżą o najwyżej położoną salą kontroli lotów w Polsce.
Przed uruchomieniem krakowskiej wieży kontrolerzy pracowali w trybie "shadow mode". W ten sposób kontrole odbywały się jednocześnie z dwóch wież – starej i nowej. Jednocześnie odbywały się testy nowych systemów, po ich zakończeniu proces kontroli przeniósł się z dotychczasowej 20-metrowej wieży do nowej 45-metrowej.
Nowy obiekt to nie tylko lepszy widok z okien, ale również poprawa komfortu pracy kontrolerów i całej obsady. Poprzedni wysłużony obiekt był mniejszy i ciasny. Praca kontrolera lotów bywa często stresująca, personel potrzebuje przestrzeni i miejsca, gdzie mógłby również odpocząć.
Dużym atutem nowej wieży jest nie tylko wysokość, ale również lepsza lokalizacja, dzięki której widać pas startowy, pole manewrowe jak i całą płytę postojową. Dzięki temu kontrolerzy mają lepszy wgląd na to co dzieje się na lotnisku.
W najbliższym czasie lotnisko planuje budowę nowej drogi startowej. Nowa wieża jest tak umiejscowiona, że doskonale będzie z niej widać również cały nowy pas startowy, niezależnie od tego, jaki wariant ostatecznie zostanie wybrany.
W nowoczesnym obiekcie prowadzona jest służba kontroli lotniska (TWR), służba kontroli zbliżania (APP) oraz służba informacji powietrznej (FIS).
Budowa nowej wieży kontroli lotów to nie koniec inwestowania w bezpieczeństwo na pasie startowym czy w powietrzu. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje uruchomić również nowy system nawigacyjny, który wspomaga lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widoczności, jak np. mgły. Ma on zastąpić obecny ILS (instrument landing system). Jego zadaniem będzie obsługa do kilkunastu kierunków jednocześnie na kilku drogach startowych. Ma być to pierwsza tego typu instalacja w tej części Europy.