Łódzkie: wygodniejsze podróże z nowych peronów w Zaosiu i Żakowicach

Wojciech.Jenda

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poprawiają dostęp do kolei na trasie z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego. Mieszkańcy oraz podróżni korzystają z nowych peronów na przystankach Zaosie i Żakowice Południowe. Inwestycje są realizowane w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Efektem prac za ok. 7,1 mln zł są wygodniejsze podróże pociągiem w kierunku Łodzi, Tomaszowa Mazowieckiego i Opoczna.

Od października pasażerowie korzystają z nowych peronów na przystankach Zaosie i Żakowice Południowe. Obiekty są wyższe, co ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Są wiaty i ławki, które zwiększają komfort oczekiwania na pociąg. Bezpieczne podróżowanie po zmroku zapewnia jasne LED-owe oświetlenie. Orientację ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Dla osób niewidomych i niedowidzących są ścieżki naprowadzające na powierzchni peronu.

Polacy dostrzegają dobre zmiany na kolei. Rozwijamy stacje i przystanki w mniejszych miejscowościach oraz na trasach lokalnych i regionalnych. To zwiększa dostępność do transportu kolejowego, nie tylko w województwie łódzkim, ale i w całym kraju – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Nowe perony na przystankach w Zaosiu i Żakowicach to wygodniejszy dostęp do pociągów i lepsze podróże w kierunku Łodzi i Tomaszowa Mazowieckiego. Realizacja inwestycji przyczynia się do wzrostu atrakcyjności kolei, która jest najbezpieczniejszym oraz najbardziej ekologicznym środkiem transportu – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W Zaosiu przebudowa obejmuje dwa perony jednokrawędziowe. Obecnie prace przeniosły się na peron po drugiej stronie torów. Wykonawca przystąpił do rozbiórki starej konstrukcji, w miejsce której powstanie nowa platforma.

W Żakowicach Południowych zadanie obejmuje modernizację peronu obsługującego podróżnych oraz odbudowę peronu wyłączonego z eksploatacji. Po udostępnieniu pierwszego z nich, rozpoczęła się rekonstrukcja drugiego obiektu. Dzięki temu po latach przywrócona zostanie obsługa podróżnych z dwóch peronów. Prace te potrwają do końca 2023 roku.

W ramach inwestycji planowana jest też budowa parkingów dla samochodów i stojaków rowerowych, by ułatwić łączenie podróży koleją oraz środkami transportu indywidualnego.

Program przystankowy w województwie łódzkim

W województwie łódzkim program przystankowy obejmuje 15 lokalizacji. Od grudnia 2022 r. podróżni korzystają z przystanku Tomaszówek. Na wiosnę br. rozpoczęła się budowa nowych przystanków Zgierz Rudunki, Jedlicze k. Zgierza. Również w tym roku realizowana jest modernizacja przystanków Zaosie i Żakowice Południowe. Z wymienionych 4 przystanków wszystkie PLK S.A. planuje oddać podróżnym do końca tego roku.

W 2023 roku podpisane zostały umowy na budowę nowych przystanków Łódź Zarzew i Głowno Północne oraz modernizację przystanku Stare Grudze. W grudniu br. planowane jest podpisanie umowy na budowę nowego przystanku Izabelów k. Zduńskiej Woli.

W połowie września br. PLK S.A. ogłosiła przetargi na przygotowanie projektów i wykonanie prac dla modernizacji kolejnych 6 przystanków: Nowa Brzeźnica, Ważne Młyny, Pieńki Dubidzkie, Strzelce Wielkie, Wistka oraz Biała na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami.

Prace będą realizowane w formule „projektuj i buduj”. Podróżni skorzystają z efektów na przełomie 2024 i 2025 r.

Rządowy Program dla lepszej komunikacji kolejowej

Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest ułatwienie dostępu do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej poprzez budowanie lub modernizowanie przystanków kolejowych i miejsc parkingowych dla pasażerów. W ramach Programu w całej Polsce przewidziano realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na ich budowę to 74,31 mln zł. Obecnie zakończono budowy w pięciu lokalizacjach, w osiemnastu miejscach postępują prace budowlane, a dla dziewięciu przygotowywane są postępowania przetargowe.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.