Mieszkania - Segment popularny nadal najpopularniejszy

Emmerson
Trwające od 2008 r. zawirowania w światowej gospodarce przełożyły się na sytuację na polskim rynku nieruchomości. Obecnie osoby poszukujące mieszkań starają się wybierać mniejsze lokale mieszkalne, niż miało to miejsce cztery lata temu.
Na taki rozwój wypadków wpłynęła przede wszystkim obniżająca się zdolność kredytowa. Wynikało to głównie z kolejnych rekomendacji przygotowywanych przez Komisję Nadzoru Finansowego, które wymogły na instytucjach finansowych ostrożniejszą politykę kredytową. Poza tym sami Polacy mają świadomość nienajlepszej kondycji gospodarczej i decydując się na tak poważny wydatek, jak zakup mieszkania starają się bardziej pilnować portfela. W związku z tym kierują się w pierwszej kolejności ceną całkowitą nieruchomości mieszkaniowej, a nie tą wyrażoną w zł/mkw.
Warto jednak zaznaczyć, że zmian preferencji klientów nie widać, jeśli chodzi o samą liczbę pomieszczeń. Największym wzięciem nadal cieszą się lokale składające się z 2 lub 3 pokoi, które obecnie charakteryzują się jednak niższą powierzchnią. Taka sytuacja znajduje swoje odzwierciedlenie w ofercie mieszkań deweloperskich w głównych miastach Polski, gdzie wciąż prym wiedzie właśnie tzw. segment popularny.
Poniżej przedstawiono strukturę pokojową oferty znajdującej się na rynku pierwotnym w głównych miastach Polski na koniec IV kwartału 2011 r.
Obniżająca się powierzchnia pomieszczeń w nowych mieszkaniach sprawia, że pojawia się coraz więcej 2- pokojowych lokali o metrażu poniżej 40 mkw., najczęściej składających się z aneksu zamiast całej kuchni. Należy jednak w tym miejscu dodać, że na rynku można już nawet spotkać przykładowo 2- pokojowe lokale mieszkalne o powierzchni 32 mkw. Z kolei metraż 3- pokojowych mieszkań deweloperskich w nowych inwestycjach znajduje się nieraz poniżej 50 mkw.
Podsumowując należy podkreślić, że obserwowane obecnie zmniejszanie się powierzchni nowych mieszkań jest raczej chwilowym procesem. Wraz z poprawą sytuacji gospodarczej można się spodziewać, że Polacy chętniej będą wybierać lokale o większym metrażu.
Emmerson S.A.