DODAJ

Nowe centrum Warszawy na tętnić życiem. Jest przetarg na pierwszy etap [WIZUALIZACJE]

Drogi i mosty / Warszawa
Tomasz Matejuk
2020-02-14 15:10:01
W warszawskim Zarządzie Dróg Miejskich ruszył przetarg na budowę naziemnych przejść dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka. Przebudowa czeka też al. Jana Pawła II, która zyska drogę rowerową, nowe chodniki i szpalery drzew.

To pierwszy etap zapowiedzianego pod koniec 2019 roku przez prezydenta stolicy i zakrojonego na szeroką skalę projektu Nowego Centrum Warszawy.

 W grudniu przedstawiłem koncepcję #NoweCentrumWarszawy –centrum bardziej bezpiecznego, zielonego i przyjaznego. Czas na realizację! Rusza przetarg na przejścia naziemne na rondzie Czterdziestolatka, ścieżkę rowerową łączącą je z rondem ONZ i nowe szpalery drzew na tym odcinku – napisał na Twitterze prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Inwestycja obejmuje kompleksową modernizację alei Jana Pawła II, między rondem ONZ a ul. Nowogrodzką, wraz z rondem Czterdziestolatka. 

 Po jej zakończeniu ulica ta stanie się reprezentacyjną przestrzenią, której wygląd będzie przystawał do lokalizacji w ścisłym centrum stolicy. Istniejące jezdnie zostaną wyremontowane i przebudowane, tak aby zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego. Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy – tłumaczą urzędnicy.

Podkreślają, że dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów (w tym dla dostawców) oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew. 

– Zmiany podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, która jest jedną z głównych arterii miasta. Jednocześnie, dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, zostanie zachowana dotychczasowa przepustowość ulicy – wyjaśnia magistrat.

UM Warszawy

Co się zmieni?

Duże zmiany czekają rondo u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich. Wyznaczone zostaną nowe naziemne przejścia dla pieszych po północnej stronie ronda (przy przystankach tramwajowych) oraz po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). 

 Ułatwi to pieszym, w tym osobom starszym, i o ograniczonej mobilności oraz podróżnym z bagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystanków tramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej. Połączą dwie części tej ulicy rozcięte dotychczas ruchliwą arterią – wyliczają urzędnicy.

W ramach prac wyremontowana zostanie też jezdnia i chodniki, które teraz będą szersze. Stanie się to dzięki przeniesieniu parkowania do nowych zatok postojowych. 

 Standardem przy okazji tego typu inwestycji jest też likwidacja barier architektonicznych  krawężniki zostaną obniżone, zaś przystanki autobusowe wyposażone w rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących zamontowane będą płyty prowadzące oraz oznaczenia ostrzegawcze w miejscach przecięcia chodnika z jezdnią lub drogą rowerową – zapowiadają w warszawskim magistracie.

UM Warszawy


Będzie zielono i rowerowo

W ramach prac projektowych szczegółowo zinwentaryzowane zostały wszystkie drzewa wzdłuż alei – obecnie jest ich 42. Po zakończeniu inwestycji będzie blisko dwa razy więcej. 

 Szpalery drzew zostaną posadzone wzdłuż niemal całego odcinka objętego inwestycją. Oprócz tego pojawi się ponad 5 tysięcy nowych krzewów, żywopłotów oraz bylin. Zasianych  zostanie także blisko 1 300 mkw. nowych trawników. Zieleń umili warszawiakom codzienne podróże, ale też da możliwość odpoczynku. Po wschodniej stronie alei przy skrzyżowaniu z ul. Złotą powstanie skwer. W tym oraz innych miejscach łącznie ustawionych zostanie 35 nowych ławek – wyliczają urzędnicy.

W ramach prac powstanie też infrastruktura rowerowa. Istniejąca droga dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II, która kończy się przy rondzie ONZ, zostanie przedłużona w kierunku Mokotowa. Dwukierunkowe asfaltowe drogi dla rowerów będą – tam, gdzie jest to możliwe – odseparowane od chodników za pomocą pasa zieleni.

 Po zachodniej stronie alei droga dla rowerów będzie przeprowadzona przez rondo Czterdziestolatka i doprowadzona aż do ul. Nowogrodzkiej. Dwa przedzielone dotychczas odcinki tej ulicy połączy nowy przejazd rowerowy. To kolejny etap wytyczania rowerowego korytarza transportowego stanowiącego alternatywę dla Al. Jerozolimskich. Wcześniej na jednokierunkowych odcinkach Nowogrodzkiej został dopuszczony dwukierunkowy ruch rowerowy oraz przebudowane zostało skrzyżowanie tej ulicy z ulicami Koszykową i Raszyńską. Po zakończeniu prac w al. Jana Pawła II rowerzyści będą mogli pokonać Nowogrodzką w obu kierunkach na odcinku od ul. Marszałkowskiej do ul. Koszykowej – zaznacza magistrat.

W projekcie uwzględniono także szereg drobniejszych rowerowych usprawnień. Mocno uczęszczana droga dla rowerów i przejazd rowerowy po południowej stronie ronda ONZ zostaną poszerzone z 2 do 3 metrów, żeby lepiej sprostać dużemu ruchowi. Na nowej trasie wykonane zostaną łączniki rowerowe do ślepo zakończonych ulic Siennej i Śliskiej. Pojawi się też ponad 100 stojaków rowerowych.

Oferty w przetargu można składać do 2 marca. Zgodnie z umową wybrany wykonawca na zakończenie prac będzie miał czas do końca listopada tego roku. 

UM Warszawy


Nowe Centrum Warszawy

Szczegóły projektu "Nowe Centrum Warszawy" poznaliśmy w grudniu ubiegłego roku. 

 Dziś serce stolicy to pustka placu Defilad. Tęsknimy za miejscem wielkomiejskim, reprezentacyjnym, eleganckim, spójnym, a przy tym przyjaznym, bezpiecznym, zielonym i pełnym życia, odpowiadającym na potrzeby i styl życia warszawianek i warszawiaków. Nowe, żywe centrum to też usługi zlokalizowane w parterach budynków, sklepy, kawiarnie czy restauracje z ogródkami. I wreszcie ograniczanie wpływu zmian klimatycznych na miasto, nad czym intensywnie pracujemy. Czyste powietrze, cień latem, dużo zieleni – to nie tylko kwestia estetyki, ale i zdrowia nas wszystkich. Dlatego przedstawiam projekt Nowego Centrum Warszawy, który będziemy realizować w kilku etapach – mówił wówczas Rafał Trzaskowski.

Transformacja centrum stolicy ruszy w 2020 roku. Wśród planów, oprócz opisanych wyżej zmian na rondzie Czterdziestolatka i alei Jana Pawła II, jest także aktywizacji miejskich lokali przy ulicy Marszałkowskiej i budowa wzdłuż tej ulicy drogi rowerowej, która uzupełni brakujący fragment rasy na wysokości Placu Defilad. 

Z kolei przy rondzie Dmowskiego zostaną zbudowane przejścia naziemne. W pierwszej kolejności powstaną dwie zebry – na ul. Marszałkowskiej na wysokości ul. Widok i ul. Nowogrodzkiej, kolejna planowana jest w Alejach Jerozolimskich na wysokości ul. Poznańskiej. Termin wytyczenia przejść przez Aleje Jerozolimskie uzależniony jest od daty rozpoczęcia remontu linii średnicowej przez PKP PLK. 

Remont linii średnicowej to okazja do zmian w Alejach Jerozolimskich. Będziemy rozmawiać i konsultować się z mieszkańcami. Chcemy wiedzieć, jak użytkownicy tej przestrzeni wyobrażają sobie jej przyszłość – podkreśla Rafał Trzaskowski.

Także w 2020 roku zostaną rozpoczęte inwestycje na ulicach i placach tzw. Uśmiechu Warszawy, który jest wytyczony od ul. Mokotowskiej przez plac Trzech Krzyży, Bracką, Plac Pięciu Rogów, Szpitalną, Plac Powstańców Warszawy aż do ul. Świętokrzyskiej. Prace rozpoczną się od połączenia dwóch części "Uśmiechu" – wytyczenia przejścia dla pieszych przez Al. Jerozolimskie na wysokości "Smyka", które połączy dwa fragmenty ul. Brackiej.

Bieżący rok przyniesie również zmiany na tzw. placu Pięciu Rogów zlokalizowanym na skrzyżowaniu ważnych dla mieszkańców szlaków: Chmielnej, Brackiej, Zgody i Szpitalnej. 

 Obecnie plac daleki jest od pełnego wykorzystania jego potencjału. Większość powierzchni zajmują jezdnie i miejsca postojowe. Zdominowany przez samochody pełni przede wszystkim funkcję komunikacyjną, ale to się zmieni. Powstanie przyjazna mieszkańcom, otwarta i zielona przestrzeń, bez wydzielonych chodników i jezdni. Przejazd przez plac zostanie zachowany w ciągu ulic Kruczej i Szpitalnej, ale priorytetem będzie tu ruch pieszy. Inwestycja zostanie zrealizowana na podstawie konkursowej koncepcji – zaznaczają urzędnicy.

UM Warszawy


Kolejne inwestycje za kilka lat
 
Zmiany w 2023 roku rozpocznie otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej, którego budowa już trwa. 

 Jest to najbardziej wyczekiwana kulturalna inwestycja Warszawy. Projekt autorstwa Thomasa Phifera radykalnie odmieni otoczenie Pałacu Kultury i Nauki i będzie przyciągał nie tylko mieszkańców, ale i turystów z całego świata. Muzeum będzie nową, kulturalną wizytówką naszego miasta – zapowiadają urzędnicy.

Warszawianki i warszawiacy zyskają również nowy plac – tzw. plac Centralny – czyli część Placu Defilad od ul. Marszałkowskiej. W przestrzeni zmodernizowanej zgodnie z projektem konkursowym zespołu A-A Collective mieszkańcy odnajdą ślady historii Warszawy, ale także oczekiwane elementy, jak zieleń i wodę. 

 Plac będzie przedpolem dla Pałacu Kultury i Nauki oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej, który z atrakcyjnym programem kulturalnym będzie pełnić ważną społeczną funkcję – wyjaśnia magistrat.

Równolegle do zmian a placu Defilad powstanie przejście dla pieszych na osi ul. Złotej. Dzięki niemu mieszkańcy wygodnie będą przemieszczać od Pałacu Kultury i Nauki w kierunku Krakowskiego Przedmieścia bez konieczności korzystania z przejść podziemnych.

Za trzy lata odmieni się również Oś Saska i rejon Hali Mirowskiej. Aby ułatwić mieszkańcom dostęp do hal i powiązać je z Ogrodem Saskim, w tej osi zostanie zbudowane nowe przejście dla pieszych przez ul. Marszałkowską.

 Ubiegłoroczne prototypownie przestrzeni placu Bankowego upewniło nas, że miasto potrzebuje zmian również w tym miejscu, a warszawianki i warszawiacy chcą w nim przebywać. Dlatego zmodernizowana zostanie zachodnia część placu, od strony ratusza. Powstanie atrakcyjna dla mieszkańców przestrzeń z zielenią, nowymi nawierzchniami i usługami – podkreślają urzędnicy.

Rewitalizację przejdzie też plac przed Domem pod Orłami (rejon ulic Jasnej, Złotej i Zgody). Zostanie wytyczone przejście przez ul. Marszałkowską na wysokości ul. Złotej, co uruchomi spacerowo obecnie zaniedbaną arterię. Miejsce to zostanie przekształcone w reprezentacyjną, ale zarazem kameralną przestrzeń publiczną.

Po 2023 roku poznamy nowe oblicze placu Powstańców Warszawy. Obecnie oceniana jest oferta, którą złożył prywatny inwestor na budowę wyczekiwanego parkingu podziemnego. Na realizację inwestycji wykonawca ma 4 lata od daty podpisania umowy, co nastąpi nie później niż do końca lutego 2020 r.

 Po zbudowaniu parkingu, plac zyska kształt wypracowany w konsultacjach z mieszkańcami. Pierwsze pomysły już są – zapowiada magistrat.

2023+

Kolejny etap transformacji w centrum stolicy nastąpi po 2023 roku.

 Budowa Teatru TR zwieńczy zmiany na placu Defilad i dopełni kulturalną ofertę Nowego Centrum Warszawy. Awangardowy projekt pozwoli zrealizować przedstawienia nie tylko we wnętrzu, ale i z wykorzystaniem przestrzeni placu poprzez przewidziane w projekcie otwierane wrota – tłumaczą urzędnicy.

W perspektywie 2023+, po zakończeniu remontu linii średnicowej przez PKP PLK, skrzyżowanie Al. Jerozolimskich i ul. Marszałkowskiej uzyska swój docelowy, optymalny kształt. Zamiast ronda powstanie skrzyżowanie. Pozwoli to na budowę naziemnych przejść dla pieszych oraz drogi rowerowej w osi głównych ulic i odzyskanie przestrzeni dla mieszkańców. Przebudowa linii średnicowej sprawi, że Al. Jerozolimskie będą mogły odzyskać brakującą pierzeję. 

Likwidacja ronda i budowa skrzyżowania to potężna inwestycja. Musimy z nią zaczekać do zakończenia inwestycji kolejowej. Warszawa wykazałaby się skrajną niegospodarnością, gdybyśmy wprowadzali zmiany już teraz, tylko po to, żeby po kilku latach wszystko zostało rozebrane – mówi Rafał Trzaskowski.

Kolejna inwestycja w pobliżu placu Defilad to Nowa Emilia.

 Zachowany pawilon otrzyma nowe życie, jako oranżeria zlokalizowana przed północnym wejściem do Pałacu Młodzieży, która pozwoli na ożywienie Parku Świętokrzyskiego – zapowiada magistrat.

Po 2023 roku zaplanowana jest również modernizacja rejonu ul. Zielnej, gdzie powstanie nowa pierzeja po zachodniej stronie ul. Marszałkowskiej.

Rozciągnięcie zmian w czasie jest niezbędne z wielu powodów. Każda inwestycja budowlana oznacza czasowe utrudnienia, dlatego nie można ich wprowadzać na raz. Jednocześnie musimy pamiętać o sytuacji budżetowej naszego miasta. Rząd przenosi na samorządy coraz większe zobowiązania. Z tych względów wiele projektów musi dłużej poczekać na realizację. Musimy też uwzględniać harmonogramy innych podmiotów, na które mamy ograniczony wpływ – najlepszym przykładem jest przebudowa linii średnicowej realizowana przez PKP PLK – tłumaczy Rafał Trzaskowski.

Spektakularnym inwestycjom w centrum Warszawy będą towarzyszyć także te drobniejsze, realizowane systematycznie, jak m.in. zazielenianie ulic, nowe ławki, zmiana organizacji parkowania w sposób zwiększający przestrzeń dla pieszych czy na lokalizację kawiarnianych ogródków, a także profilowane konkursy na wynajem lokali miejskich. To także realizacja projektów z budżetu obywatelskiego, tak cennych, bo to mieszkańcy znają najlepiej swoją okolicę i jej potrzeby.