PKP Intercity sukcesywnie realizuje strategię taborową, w ramach której do 2030 roku wszystkie pojazdy w parku przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane. Kolejnym krokiem w jej realizacji jest zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych, które będą dostosowane do prędkości co najmniej 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h podczas jazdy z wykorzystaniem napędu spalinowego. Przewoźnik uwzględnia możliwość zabudowy w przyszłości napędu bezemisyjnego. Taka sytuacja zaistnieje, jeśli nowe technologie pojawiające się na rynku, okażą się atrakcyjne dla PKP Intercity, spełnią wymagania techniczne oraz znajdą uzasadnienie ekonomiczne.
PKP Intercity sukcesywnie realizuje strategię taborową, w ramach której do 2030 roku wszystkie pojazdy w parku przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane. Kolejnym krokiem w jej realizacji jest zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych, które będą dostosowane do prędkości co najmniej 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h podczas jazdy z wykorzystaniem napędu spalinowego. Przewoźnik uwzględnia możliwość zabudowy w przyszłości napędu bezemisyjnego. Taka sytuacja zaistnieje, jeśli nowe technologie pojawiające się na rynku, okażą się atrakcyjne dla PKP Intercity, spełnią wymagania techniczne oraz znajdą uzasadnienie ekonomiczne.
Bezpieczną eksploatację zespołów trakcyjnych zapewni zastosowany system bezpieczeństwa ETCS. Wyposażenie podnoszące poziom bezpieczeństwa pojazdów obejmie również systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy system alarmowy. Pojazdy będą posiadały także nadajniki GPS, a także system do pomiaru zużycia paliwa i liczniki energii. Zamontowane zostaną w nich silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin. Nowe jednostki wzmocnią możliwości operacyjne przewoźnika na trasach krajowych.
To pierwszy zakup tego typu w historii spółki
Do tej pory zespoły trakcyjne zasilane były jedynie energią elektryczną. W nowych hybrydowych zespołach trakcyjnych znajdzie się miejsce dla min. 184 osób, z czego 160 z nich będzie w klasie drugiej, a 20 w pierwszej. Dodatkowo pojazdy wyposażone zostaną w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów i w minimum 8 stojaków na rowery. Podróżni na pokładzie nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych.
Zakup jednostek to bardzo ważny krok w kierunku podnoszenia standardu kolei w Polsce. Dzięki umowie spółka zyska szybkie, ekologiczne i nowoczesne pojazdy. Będą one jeździć w relacjach krajowych i dzięki nim możliwe będzie uruchomienie połączeń do miejscowości, które dotychczas nie miały dostępu do pociągów dalekobieżnych. Skróceniu ulegnie czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe, ze względu na konieczność zapewnienia dodatkowego czasu na ich wymianę.
Zgodnie z zamówieniem wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika. Oferenci mają czas na złożenie ofert do 19 lutego 2024 roku.
Źródło: PKP Intercity