W tym roku Polskie Linie Kolejowe zrealizowały rekordowy wynik w zakresie utrzymania infrastruktury z wykorzystaniem pociągów do potokowej wymiany nawierzchni torowej (PUN). Dwie maszyny zrealizowały zadania na łącznej długości aż 169 kilometrów torów – więcej niż planowano i więcej niż łącznie przez poprzednie cztery lata.
• Tegoroczne działania PLK SA potwierdzają skuteczność nowego podejścia do zarządzania utrzymaniem sieci kolejowej.
• W 2025 roku spółka zleciła i zrealizowała kilkaset zadań utrzymaniowych i rewitalizacyjnych o łącznej wartości ponad miliarda złotych.
• Obejmowały one wymianę nawierzchni torowej, wzmocnienie podtorza, regulację geometrii toru oraz prace w obrębie urządzeń srk i obiektów inżynieryjnych.
• Dzięki otwartym przetargom w realizację tych zadań zaangażowały się zarówno duże, jak i mniejsze przedsiębiorstwa z branży kolejowej.
PUN – cztery lata w jeden rok i… jeszcze więcej
Na początku roku PLK SA zapowiedziały, że pociągi PUN wykonają w 2025 roku wymianę nawierzchni na 150 kilometrach torów – tyle, ile przez poprzednie cztery lata łącznie. Mimo usterki jednej z trzech maszyn, cel został nie tylko osiągnięty, ale zrealizowany z nawiązką. Dzięki dobrej organizacji pracy i wykorzystaniu zasobów dwie pozostałe maszyny osiągnęły łączny wynik 169 km torów, ustanawiając rekord efektywności.
– Zgodnie z naszymi zapowiedziami intensywnie monitorujemy wykorzystanie sprzętu własnego, czego przykładem są PUN-y. Na ten rok planowaliśmy wykorzystanie trzech maszyn do wykonania 150 km toru – tyle samo, ile zrealizowano w ciągu poprzednich czterech lat. Na początku roku utraciliśmy jednak jednego PUN-a w wyniku zdarzenia na stacji Żywiec. Jego załoga została przesunięta na pozostałe maszyny, dzięki czemu zakładany plan udało się zrealizować przy wykorzystaniu dwóch PUN-ów. To pokazuje, że dotychczasowy potencjał sprzętowy nie był w pełni wykorzystany, a odpowiednia organizacja pracy pozwala osiągać więcej – mówi Piotr Wyborski, Prezes Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Efekty widoczne na torach
W listopadzie zakończą się roboty na linii kolejowej nr 204 między Malborkiem a Elblągiem – ważnym odcinku łączącym województwa pomorskie i warmińsko-mazurskie. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich z 100 do 120 km/h, co przełoży się na płynniejsze przejazdy i lepszy komfort podróży. W przyszłym roku PLK SA planują kontynuację prac, które – po zabezpieczeniu środków finansowych – umożliwią zwiększenie prędkości na odcinku Malbork – Elbląg do 160 km/h. Obecnie najszybsze pociągi pokonują tę trasę w około 25 minut (IC), a pod koniec 2026 r. czas przejazdu skróci się do około 20 minut. Dla pociągów Polregio obecnie wynosi 28-30 minut.
W ramach tegorocznych działań PUN-y i ekipy utrzymaniowe pracowały także na innych liniach m.in.:
• lk 154 (Przemiarki – Dąbrowa Górnicza)– po wymianie nawierzchni na 7 km toru, podbiciu i regeneracji szyn prędkość maksymalna wzrosła z 60 do 100 km/h;
• Magistrala Podsudecka– odnowienie toru i prace na 10 obiektach inżynieryjnych pozwoliły zwiększyć prędkość na wybranych odcinkach do 120 km/h;
• lk 274 (Jelenia Góra – Stara Kamienica) – wymiana nawierzchni torowej umożliwiła likwidację dwóch ograniczeń prędkości (40 km/h) i przywrócenie prędkości rozkładowej 70 km/h, co poprawiło płynność przejazdów na tej malowniczej trasie.
Takie działania, choć mniej widowiskowe niż wielkie inwestycje, mają kluczowe znaczenie dla sprawności codziennego ruchu pociągów. Skracają czas przejazdu, zwiększają bezpieczeństwo i ograniczają awaryjność infrastruktury, a przez to gwarantują stabilność czasów przejazdów pociągów na bardzo dobrym poziomie.
Kierunek na przyszłość
PLK SA podkreślają, że rok 2025 był przełomowy pod względem efektywności utrzymania torów i zarządzania zasobami technicznymi. Udało się połączyć szerszy zakres działań z lepszym wykorzystaniem własnego sprzętu i potencjału pracowników.
Spółka zapowiada kontynuację działań w kolejnych latach – zarówno w zakresie utrzymania infrastruktury, jak i wprowadzania nowoczesnych technologii, które umożliwią dalsze skracanie czasu realizacji zadań i minimalizowanie utrudnień dla przewoźników.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.








![W Rzeszowie powstaje nowy, wielki kompleks mieszkaniowy [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/28/28/686620_100x70.jpg)
![Powstanie nowa siedziba Archiwum Państwowego w Łodzi [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/21/21/686613_100x70.jpg)

![Trwa przebudowa stacji Kraków Płaszów [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/115/115/51571_100x70.jpeg)
![Trwa przebudowa stacji kolejowej Kraków Płaszów [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/189/61/52669_100x70.jpg)

![Trwa modernizacja dworca kolejowego Łódź Kaliska [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/165/37/52133_100x70.jpg)
![Trwa przebudowa stacji Warszawa Zachodnia [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/214/86/52182_100x70.jpg)
![Nowy wiadukt nad torami zapewni sprawniejsze przewozy do Portu Gdańsk [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/189/61/51645_100x70.jpg)
![[śląskie] Gliwicki dworzec – gotowa hala główna, kończą się prace przy 4 peronie](https://investmap.pl/_i/image/167/39/22695_100x70.jpg)
![Trwa budowa kolejowej linii średnicowej w centrum Krakowa [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/206/78/52174_100x70.jpg)
![Dolny Śląsk: Stacja kolejowa Głogów Wróblin przeszła modernizację [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/230/102/52454_100x70.jpg)
