Trwają konsultacje społeczne planu generalnego lotniska w Krośnie. Dokument, zwany inaczej master planem, jest scenariuszem rozwoju portu lotniczego do 2040 roku. Inwestycja ma pochłonąć w sumie 166,5 mln zł. Projekt planu ma zostać złożony w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego z prośbą o zaopiniowanie.
Dokument zawiera m.in. koncepcję rozwoju przestrzennego, planowany rozwój ruchu lotniczego, analizę finansową i ekonomiczną funkcjonowania lotniska, prognozę oddziaływania na środowisko. Sam projekt podzielono na etapy. Pierwszy, zwany rozruchowym obejmuje okres do 2015 roku. Do tego czasu powinna zostać wykonana budowa drogi startowej na kierunku głównym o długości 1100 m z oświetleniem i kanalizacją deszczową. W planach jest również przebudowa lotniskowej stacji paliw, budowa drogi kołowania w kierunku północnym i dwóch nowych hangarów. Na tym etapie lotnisko pozostanie lotniskiem użytku wyłącznego, co oznacza, że będą mogły być na nim wykonywane loty szkoleniowe, prywatne, czarterowe wykonywane śmigłowcami oraz samolotami o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20 oraz loty lokalne.
W przyszłości wylądują większe samoloty
W drugim etapie, który zaplanowano do 2025 roku planowane jest wzmocnienie nawierzchni trawiastej drogi startowej na kierunku północnym, dróg kołowania i płyt postojowych oraz zabudowa południowej strony lotniska – jak budowa wielofunkcyjnego terminalu pasażerskiego i zabudowań technicznych. W takcie tego etapu zakłada się stopniowe przejście do lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Oznacza to możliwość szerszego wykorzystania lotniska dla lotów pasażerskich bez konieczności spełnienia wszystkich wymagań, jakie obowiązują dla portów lotniczych. Na tym etapie z lotniska będą mogły korzystać samoloty pasażerskie początkowo do 20 pasażerów, następnie do 50 pasażerów.
Ostatni, trzeci etap, przewidziany do roku 2040 obejmuje wydłużenie drogi startowej do 1710 m, rozbudowę dróg kołowania i płyt postojowych i rozbudowę terminala. Lotnisko ma być już lotniskiem użytku publicznego o pełnej certyfikacji. Wówczas port będzie mógł obsługiwać statki powietrzne zabierające na pokład do 100 pasażerów.
Kosztowna inwestycja, która nigdy się nie zwróci?
Ogólna wartość inwestycji niezbędnych do poniesienia na wszystkich etapach wynosi 166,5 mln zł netto. Na przychody lotniska składać się będą przychody z operacji lotniczych, z dzierżawy nieruchomości lotniskowych, z parkingów przylotniskowych czy dochody stacji paliw. Dokumenty wskazują jednocześnie, że dla wszystkich rozpatrywanych wariantów projekt będzie generował stratę w każdym roku prognozy finansowej. Jedyną szansą dla lotniska Krosno – umożliwiającą zbilansowanie kosztów działalności operacyjnej przychodami – stanowi rozwijanie małej komunikacji lotniczej.
Projekt dokumentu poddanego konsultacjom społecznym wykonało konsorcjum firm Investeko S.A. oraz Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych POLCONSULT Sp. z o.o. Opracowanie jest finansowane ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.