[podlaskie] Łomża dostanie 28,7 mln zł na przebudowę ulic

RynekInfrastruktury

Łomża za ok. 32 mln zł przebuduje ul. Meblową i Browarną. 90 proc. tej kwoty będzie sfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Jarosław Dworzański, marszałek województwa podlaskiego i Mieczysław Czerniawski, prezydent Łomży, podpisali umowę dotyczącą dofinansowania inwestycji.

 

Dzięki przebudowie ulic skróci się między innymi czas przejazdu tranzytowego przez miasto. – To ważny projekt nie tylko dla Łomży. Z jednej strony ma usprawnić płynność ruchu w Łomży, z drugiej, z całą pewnością poprawi stan bezpieczeństwa w mieście – mówi marszałek Dworzański.

 

Projekt pod nazwą „Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach miasta Łomży – III etap” znajdował się na liście inwestycji kluczowych województwa podlaskiego. Zarząd województwa przyznał Łomży unijne dofinansowanie z RPO w wysokości 28,7 mln zł, co pokryje 90 procent całej kwoty.

 

Jest to niewielka część pieniędzy, jaka w ciągu ostatnich lat została przekazana na tego typu inwestycje w Łomży i okolicach. – Łomża nie ma się czego wstydzić. Razem z Białymstokiem i Suwałkami jest wśród liderów jeśli chodzi o absorpcję środków z RPO na drogi. W trzech etapach wydaliśmy na to miasto prawie 73 mln zł (koszt całkowity to 83 mln), co stanowiło 90 procent wszystkich kosztów tych inwestycji. Dzięki temu drogi w Łomży się zmieniły i są prawie tak dobre jak w Białymstoku – podkreślał Jacek Piorunek, członek zarządu województwa podlaskiego.

 

Piorunek zaznaczył, że dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego znacznie poprawiło stan okolicznych dróg. Trasa Piątnica – Jedwabne została odnowiona dzięki dofinansowaniu rzędy 35 mln zł, na prace na drodze z Nowogrodu do granicy województwa przeznaczono około 70 mln zł. w sumie na drogi ziemi łomżyńskiej przeznaczono około 250 mln zł z RPO.

 

– To dla nas ogromna pomoc jeśli chodzi o możliwość realizacji tego typu przedsięwzięć – mówi Mieczysław Czerniawski. – Gdybyśmy musieli to realizować z własnego budżetu, z własnych środków, to myślę, że byłoby to rozłożone na co najmniej dziesięć lat. Tymczasem te trzy etapy realizujemy w przeciągu czterech – dodaje.

 

Prezydent Łomży podkreślił również, że trzeci etap przedsięwzięcia drogowego to właściwie budowa nowych ulic, które są konieczne dla dalszego rozwoju Łomży. – Ulica Browarna otwiera tereny inwestycyjne. Przyszłość Łomży, budownictwo jest planowane w kierunku Miastkowa, a więc Ostrołęki. Tam są tereny pod budownictwo wielo- i jednorodzinne – wyjaśnia prezydent Czerniawski.

 

Jarosław Dworzański zwrócił uwagę na to, jak ważne jest odpowiednie gospodarowanie budżetami przez podlaskich samorządowców, zwłaszcza w obliczu nowej perspektywy finansowej 2014-2020. – Bardzo ważny jest tu wkład własny i warto uczulić wszystkich samorządowców, żeby tak gospodarowali swoimi środkami, żeby ten wkład własny potrafili zabezpieczyć, bo to generuje nam możliwość realizowania dodatkowych projektów, których bez tego wkładu nie da się zrealizować – podkreślał marszałek.