Bieżący rok to przede wszystkim budowa drogi ekspresowej S19 i przygotowanie do realizacji kolejnych inwestycji, w tym ośmiu obwodnic z rządowego Programu budowy 100 obwodnic. To także szereg zadań drogowych, mostowych i tych poprawiających bezpieczeństwo ruchu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowała RAPORT za rok 2024:
Cała S19 w województwie podkarpackim w realizacji
W 2024 r. wykonaliśmy założony plan w zakresie drogi ekspresowej S19, czyli skierowaliśmy do realizacji ostatnie dwa podkarpackie odcinki tej trasy, tj. Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz, o łącznej długości 11,6 km. Tym samym cały szlak Via Carpatia w naszym województwie, o długości 84,5 km między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku, jest w realizacji. Cztery odcinki są w budowie, dwa na etapie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a dla dwóch opracowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku o ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o drugą jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka.
Tak wygląda aktualny stan realizacji poszczególnych odcinków:
• Rzeszów Południe – Babica (10,3 km): wartość umowy na realizację: 2,2 mld zł, wykonawca: Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, trwa budowa);
• Babica – Jawornik (11,6 km): wartość umowy na realizację: 1,2 mld zł, wykonawca: Intercor, trwa budowa);
• Jawornik – Lutcza (5,2 km): wartość umowy na realizację: 1,9 mld zł, wykonawca: Gülermak i Budimex, przed złożeniem wniosku o decyzję ZRID);
• Lutcza – Domaradz (6,4 km): wartość umowy na realizację: 1,4 mld zł, wykonawca: Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, przed złożeniem wniosku o decyzję ZRID);
• Domaradz – Krosno (12,5 km): wartość umowy na realizację: 1,1 mld zł, wykonawca: Mostostal Warszawa, złożony wniosek o decyzję ZRID); Krosno – Miejsce Piastowe (10,3 km): wartość umowy na realizację: 365 mln zł, wykonawca: Aldesa, trwa budowa);
• Miejsce Piastowe – Dukla (10,1 km): wartość umowy na realizację: 478 mln zł, wykonawca: Strabag, trwa budowa);
• Dukla – Barwinek (18,2 km): wartość umowy na realizację: 1,5 mld zł, wykonawca: Polaqua, złożony wniosek o decyzję ZRID);
• dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Północ – Jasionka (13,8 km): wartość umowy na realizację: 272 mln zł, wykonawca: Strabag, trwa budowa).
Z docelowych ok. 169 km drogi ekspresowej S19 w naszym województwie, kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy, pomiędzy węzłami Lasy Janowskie i Rzeszów Południe. Dzięki temu połączyliśmy stolice województw podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4.
S74 i obwodnice w przygotowaniu
W cyklu realizacji inwestycji drogowej najwięcej czasu pochłania nie sama budowa, ale proces prac przygotowawczych. I właśnie na etapie przygotowania jest kolejna droga ekspresowa w naszym regionie, S74 na odcinku Opatów – Nisko o długości ok. 73 km. Przygotowujemy także nowe inwestycje drogowe, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Podkarpacki odcinek S74 jest na etapie przygotowania dokumentacji i uzyskiwania decyzji środowiskowej. Opracowane zostało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wraz z analizą i weryfikacją wariantów zarekomendowanych na etapie Studium korytarzowego (SK). 21 października 2022 r. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji, a 16 listopada 2022 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Rzeszowie wszczęła postępowanie w sprawie wydania DŚU. Jako wariant preferowany wskazaliśmy wariant społeczny (W5), z korektą przebiegu na odcinku od węzła Pysznica do węzła Kłyżów. Wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie, w uzgodnieniu z RDOŚ w Kielcach, decyzja rozstrzygnie jednoznacznie o przebiegu przyszłej drogi ekspresowej S74. Pozwoli również na rozpoczęcie kolejnego etapu przygotowania tej inwestycji do realizacji, czyli opracowanie elementów Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym.
W przypadku nowych inwestycji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, pierwsze zadanie jest już w realizacji. 15 maja br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. Wykonawcą prac jest Budimex, a wartość umowy to 152,3 mln zł. Aktualnie trwa etap projektowania. Złożenie wniosku o decyzję ZRID planowane jest w II kwartale 2025 r.
Kolejne obwodnice są na etapie przetargu i prac przygotowawczych. Trzy obwodnice w ciągu DK73: Pilzna, Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc, są na etapie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj. Umowy z wykonawcami planujemy podpisać w przyszłym roku.
Pozostałe cztery obwodnice: Nowej Dęby, Kolbuszowej, Miejsca Piastowego i Przemyśla, są na etapie prac przygotowawczych. Dla obwodnic w ciągu DK9, Nowej Dęby i Kolbuszowej, złożyliśmy wnioski o wydanie DŚU, a dla obwodnicy Miejsca Piastowego (DK28) złożenie wniosku o DŚU planowane jest w I kwartale 2025 r.
Obwodnica Przemyśla (DK28/DK77) jest przed ponownym posiedzeniem Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI), na którym zostanie wskazany wariant do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Jego złożenie do RDOŚ w Rzeszowie planowane jest w II kwartale przyszłego roku.
Inne duże zadania drogowe
Na etapie przygotowania jest rozbudowa DK73 Pilzno – Brzostek na odcinku o długości 9,3 km, dla której opracowana została Koncepcja programowa. 19 listopada br. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). Aktualnie wykonawca wprowadza poprawki do Koncepcji i opracowuje wariant wynikowy. W II kwartale 2025 r. planujemy ogłoszenie przetargu na realizację tego zadania.
Odcinek Pilzno – Brzostek zlokalizowany jest pomiędzy końcem obwodnicy Pilzna a początkiem obwodnicy Brzostku i Kołaczyc, która łączy się z obwodnicą Jasła. Po zakończeniu inwestycji, kierowcy zyskają ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość całego ciągu DK73. Jest to istotne, gdyż na terenie Podkarpacia droga krajowa nr 73 stanowi ważny szlak komunikacyjny. Droga ta ma też charakter strategiczny - jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. Umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).
Na etapie przetargu jest przygotowanie nowego przebiegu DK9 w województwie podkarpackim, od drogi ekspresowej S74 do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Przetarg na wykonanie STEŚ-R oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU został podzielony na trzy części:
od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km), od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km), od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km).
Otwarcie ofert w przetargu nastąpiło 29 listopada br. Pisaliśmy o tym TUTAJ. Teraz złożone dokumenty są badane i oceniane według następujących kryteriów: cena (60 proc.), doświadczenie głównego projektanta drogowego (20 proc.), doświadczenie zespołu geologicznego (10 proc.) i doświadczenie zespołu środowiskowego (10 proc.). Na tej podstawie zostanie wybrana oferta najkorzystniejsza. Podpisanie umowy planujemy w I kwartale br.
Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9 są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które zostaną zrealizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 70 km.
12 listopada br. ogłosiliśmy przetarg na prace przygotowawcze dla rozbudowy DK84 na odcinku Zagórz – Lesko wraz z dwoma mostami: na rzece Osława w Zagórzu i na rzece San w Postołowie. Długość odcinka to 4,9 km. Przetarg swoim zakresem obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU. Podstawowym celem zadania jest wzmocnienie nawierzchni drogi kierującej ruch do przejścia granicznego w Krościenku. Zakres obejmuje także budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich, zabezpieczenie osuwisk, wykonanie dodatkowego pasa do wyprzedzania na podjeździe oraz budowę chodników i zatok postojowych. Otwarcie ofert planujemy 7 stycznia 2025 r., a podpisanie umowy na II kwartał przyszłego roku.
Do realizacji przygotowujemy także rozbudowę DK28 Długie – Sanok o długości 8 km. Ogłosiliśmy przetarg na wykonanie STEŚ-R oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Inwestycja będzie polegała na budowie nowego odcinka DK28 omijającego miejscowości Długie, Pisarowce oraz Nowosielce wraz z rozbudową DK28 w miejscowościach Czerteż i Zabłotce. Dzięki tej inwestycji skróci się czas dojazdu w Bieszczady, a Sanok zyska bezpośrednie połączenie z drogą ekspresową S19. Otwarcie ofert zaplanowano na 3 lutego 2025 r.
Remonty dróg, zadania mostowe, budowa chodników
Mijający już rok to na Podkarpaciu także realizacja mniejszych, ale nie mniej ważnych zadań, takich jak budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, remonty mostów czy istniejących odcinków dróg. Zdecydowanie poprawiają one komfort jazdy, warunki życia mieszkańców oraz pełnią ważne funkcje zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego.
W tym roku zakończyliśmy realizację zadań drogowych, mostowych oraz tych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) na łączną wartość 172,6 mln zł. Wybudowaliśmy m.in. 20 km chodników oraz wybudowaliśmy i wyremontowaliśmy 9 mostów.
Wśród zrealizowanych prac są m.in.:
• rozbudowa DK28 z budową mostu przez potok Berezka w m. Rozpucie,
• budowa mostu przez potok Dobrzanka w ciągu DK28 w m. Bircza,
• budowa mostu przez potok bez nazwy w ciągu DK28 w m. Bircza,
• budowa mostu przez potok Flora w ciągu DK28 w m. Klimkówka,
• remont mostu przez rz. Jasiołka w m. Zboiska w ciągu DK19,
• remont mostu przez rz. Stupnica w m. Bircza w ciągu DK28,
• remont mostu przez rz. Przyrwa w m. Zarębki w ciągu DK9,
• remont mostu przez rz. Jasiołka w m. Jasło w ciągu DK28,
• remont mostu przez rz. San w m. Lesko w ciągu DK84,
• przebudowa skrzyżowania na rondo w ciągu DK77 w Nowej Sarzynie (6,2 mln zł),
• przebudowa DK84 Sanok – Zagórz (24,6 mln zł),
• budowa ekranów akustycznych w ciągu DK84 Sanok – Zagórz (19 mln zł),
• budowa chodnika w ciągu DK9 Zarębki – Kolbuszowa (4,6 mln zł),
• budowa chodnika na DK94 w Ropczycach (4 mln zł), budowa chodnika na DK19 w Lutczy (10,5 mln zł),
• przebudowa skrzyżowania w ciągu DK77 w Trześni oraz budowa chodnika na odcinku Trześń – Gorzyce (8,6 mln zł),
• przebudowa systemu odwodnienia w ciągu DK94 w Lubzinie (2,1 mln zł),
• likwidacja osuwiska na DK73 w Bukowej (4,5 mln zł),
• przebudowa skrzyżowania na rondo na DK94 w Krzemienicy (9,5 mln zł),
• budowa chodnika z odwodnieniem w ciągu DK19 w Lipowicy (1,1 mln zł),
• budowa chodnika wraz z odwodnieniem w ciągu DK28 w Pisarowcach (1,3 mln zł),
• budowa chodnika w ciągu DK77 w Chałupkach (0,5 mln zł),
• budowa ścieżki pieszo-rowerowej na DK94 w Mirocinie (1,4 mln zł),
• budowa chodnika w ciągu DK19 w Domaradzu (2,1 mln zł), budowa chodnika w ciągu DK19 w Równem (0,5 mln zł),
• budowa chodnika w ciągu DK19 Równe – Cergowa (1,9 mln zł),
• budowa chodnika w ciągu DK9 w Nowej Dębie (4,3 mln zł),
• budowa chodnika z odwodnieniem oraz zatok autobusowych w ciągu DK28 Nowosielce – Pisarowce (3 mln zł),
• budowa chodnika wraz z odwodnieniem i zatoki autobusowej w ciągu DK77 w Gorzycach (1,9 mln zł),
• budowa chodnika w ciągu DK94 w Krasnem (0,4 mln zł), budowa chodnika z odwodnieniem w ciągu DK94 w miejscowości Gwizdaj (2,2 mln zł),
• budowa chodnika w ciągu DK77 w Tryńczy (1,7 mln zł),
• budowa chodnika z doświetleniem trzech przejść dla pieszych na DK9 w m. Głogów Małopolski (0,4 mln zł),
• doświetlenie 155 przejść dla pieszych w ciągu DK9, DK28, DK73, DK77, DK84 (11,9 mln zł).
Źródło: GDDKiA