Podziemny parking na placu Powstańców Warszawy prawie gotowy Fot. Cezary Warś / UM Warszawa

Podziemny parking na placu Powstańców Warszawy prawie gotowy

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Budowa wielopoziomowego, podziemnego parkingu w ścisłym centrum Warszawy na 420 miejsc postojowych niemal na finiszu. Na przełomie 2024 i 2025 roku – zarówno mieszkańcy, jak i odwiedzający Śródmieście, będą mogli wygodnie zaparkować tu samochód. Zmieni się również sam plac Powstańców Warszawy – powstanie na nim miejsce wypoczynku otoczone zielenią.

– Budowę podziemnego parkingu w centrum Warszawy rozpoczęliśmy latem 2022 roku, a dziś obiekt jest niemal gotowy. Prace zakończą się pod koniec tego roku – w terminie. Pierwsi kierowcy zaparkują tu na początku 2025 roku – mówi Rafał Trzaskowski.

Nowy parking pod placem Powstańców Warszawy będzie 4-kondygnacyjnym obiektem z 420 miejscami postojowymi, z czego 63 zostaną przeznaczone dla mieszkańców. Wyposażony będzie m.in. w ładowarki dla samochodów elektrycznych, a także ogólnodostępną toaletę.

– Tuż po zakończeniu budowy parkingu, rozpoczniemy urządzane naziemnej części pl. Powstańców Warszawy. Powstanie wygodna i atrakcyjna przestrzeń, zachęcająca do spędzania tu wolnego czasu – dodaje prezydent Warszawy.

Fot. Ewelina Lach / UM Warszawa
Fot. Ewelina Lach / UM Warszawa

Co już zostało zrobione?

Najcięższe prace zrealizowane zostały w 2023 roku – główne roboty koncentrowały się na postawieniu konstrukcji czterokondygnacyjnego obiektu. Pod koniec ubiegłego roku budowla była niemal ukończona – zawansowanie prac wynosiło 95 proc. Wykonano także przyłącza mediów oraz prowadzono prace instalacyjne wewnątrz obiektu.

W pierwszym kwartale tego roku zakończyły się główne roboty żelbetowe, dlatego na początku marca z placu budowy można było pozbyć się części ciężkiego sprzętu, m.in. dźwigu-żurawia.

Dziś gotowe są już klatki schodowe, szyby windowe i trwają prace wykończeniowe przy spiralnej rampie wjazdowej. Sukcesywnie usuwane są stalowe słupy tymczasowe podtrzymujące podziemne piętra.

Ekipy budowlane zakończyły również wykonywanie wylewek posadzek w całym podziemnym budynku i zajęły się pracami wykończeniowymi, takimi jak budowa ścian pomieszczeń technicznych, układanie tynków czy wełny izolacyjnej na ścianach. Na stropie poziomu „0” układany jest system izolacji przeciwwodnej, a także trwa układanie gruntu.

Prace są już na tyle zaawansowane, że można się zająć systemem oddymiania i napowietrzania w całym obiekcie oraz wentylacji klatek schodowych. Montowane są też instalacje wodno-kanalizacyjne oraz przeciwpożarowe (tryskacze i hydranty). Jeszcze w marcu wykonawca chce rozpocząć montowanie wind.

W najbliższych tygodniach planowane są również prace przy wytyczeniu ciągów pieszych oraz nowego układu komunikacyjnego w okolicach placu – ul. Mazowiecka stanie się dwukierunkowa, możliwy będzie lewoskręt ze Świętokrzyskiej, a jezdnia wzdłuż budynku NBP zostanie otwarta.

Fot. Cezary Warś / UM Warszawa
Fot. Cezary Warś / UM Warszawa
REKLAMA
Fot. Cezary Warś / UM Warszawa
Fot. Cezary Warś / UM Warszawa

Wypoczynek wśród zieleni

Zmieni się również teren nad parkingiem podziemnym, czyli sam plac Powstańców Warszawy. Zostanie on zagospodarowany w oparciu o koncepcję, która została wypracowana w trakcie konsultacji społecznych i warsztatów charrette w 2017 r. Będzie tu więcej zieleni – posadzonych zostanie 49 drzew oraz krzewy i byliny. Rośliny będą rosnąć na specjalnej glebie wspomagającej ich rozwój,

Na takich zmianach skorzystają mieszkanki i mieszkańcy – powstanie tu miejsce odpoczynku otoczone zielenią. Od strony ul. Świętokrzyskiej stanie duża, obsadzona pnączami pergola, która zapewni schronienie od gorąca w upalne dni.

Projektanci nie zapomnieli również o miłośnikach jednośladów – na powierzchni placu będą zamontowane stojaki rowerowe.

UM Warszawa
UM Warszawa
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Kto buduje parking?

Parking pod placem Powstańców Warszawy powstaje w formule koncesji, która jest rodzajem partnerstwa publiczno-prywatnego. Koncesjonariusz, spółka IMMO Park Warszawa, należąca do Mota-Engil Central Europe S.A., w całości sfinansuje koszty inwestycji – szacowane na ok. 85 mln zł – i będzie eksploatować parking przez 36 lat. Po tym czasie obiekt zostanie przekazany w zarządzanie miastu.

Partnerstwo publiczno-prywatne ma wiele zalet: buduje pozytywne relacje i współpracę międzysektorową, wykorzystuje innowacyjne rozwiązania stosowane przez sektor prywatny, podnosi efektywność przedsięwzięć i jakość przestrzeni miejskich zarówno publicznych, jak i tych komercyjnych.

Immo Park Warszawa Sp. z o.o. należy do Mota-Engil Central Europe, która jest jedną z największych firm budowlanych w Polsce. Specjalizuje się w budownictwie drogowym i mostowym, kubaturowym, kolejowym, elektroenergetycznym oraz Real Estate.

Źródło: UM Warszawa

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA