Według najnowszej publikacji Savills, międzynarodowego doradcy na rynku nieruchomości, deweloperzy powierzchni handlowych ponownie kierują swoje zainteresowanie na największe miasta (powyżej 300 000 mieszkańców), gdzie znajduje się około 47% z 793 000 m kw. powierzchni handlowej, będącej obecnie w trakcie budowy.
Analitycy Savills podkreślają pozytywne wskaźniki gospodarcze prognozowane dla Polski na najbliższe lata, ale jednocześnie wskazują, że tempo wzrostu sprzedaży detalicznej (3,5% w 2015 roku) będzie niższe od wzrostu podaży powierzchni handlowej (5,5% w 2015 roku), co w konsekwencji może doprowadzić do wzrostu średniego współczynnika pustostanów, spadku obrotów oraz odwiedzalności. Ten efekt będzie najbardziej widoczny w starszych, gorzej zarządzanych obiektach, a w najlepszych i najpopularniejszych z nich będzie on minimalny lub nawet żaden.
Według danych Savills, większość nowych marek, które pojawiły się w Polsce w 2014 roku, wynajmuje powierzchnie rzędu 100-200 m kw. i najchętniej wybiera stolicę kraju (Neo, Undiz, Kiko Milano, Twin-Set i inni), a tylko nieliczne pojawiają się w pierwszej kolejności w innych lokalizacjach (Sinequanone i Eye-Sport w Olsztynie oraz Leopark w Krakowie). Liczba nowych najemców wynajmujących powierzchnie powyżej 1000 m kw. jest bardzo ograniczona.
Jarosław Tutaj, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych Savills, potwierdza: “Najlepsze warszawskie centra handlowe są numerem jeden na liście lokalizacji, w których marki handlowe chcą otwierać swoje pierwsze sklepy w Polsce. Ze względu na dość ograniczoną listę nowych obiektów planowanych w największych miastach oraz 100% komercjalizację istniejących centrów, niektóre marki mogą mieć problemy z znalezieniem lokalizacji spełniających ich wymagania”.
Eksperci Savills prognozują dalszy wzrost podaży obiektów handlowych typu pasaży handlowych i niewielkich obiektów dedykowanych codziennym zakupom, ale wskazują również na rosnącą aktywność deweloperów w segmencie projektów o mieszanych funkcjach, które realizowane są zarówno w stolicy (np. Norblin i Royal Wilanów budowane przez Capital Park, Koneser realizowany przez BBI Development, Hala Koszyki budowana przez Griffin Real Estate oraz Bohema planowana przez Okam), jak i (na mniejszą skalę) w innych miastach (np. Browar Lubicz w Krakowie i Ovo we Wrocławiu).
Wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł jedynie 566 mln euro, ale jednocześnie eksperci Savills prognozują jego dwukrotny wzrost w 2015 roku. Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w Polsce były stabilne w 2014 roku, wynosząc 5,75% w Warszawie, 6,00% w największych miastach regionalnych oraz 7,25-7,50% w mniejszych miastach. Pomimo tego, eksperci firmy spodziewają się niewielkiej obniżki stóp kapitalizacji w najbliższych 12 miesiącach.