[Polska] W budowie ok. 40 centrów handlowych, z czego 21 będzie otwartych w małych miastach poniżej 100 tys. mieszkańców

Kajtman

26. marca Polska Rada Centrów Handlowych zorganizowała prezentację 10-tego raportu rynkowego opracowanego przez PRCH Retail Research Forum, PRCH RRF, obejmujący drugie półrocze 2013 r. Raport konsoliduje informacje na temat podaży nowoczesnej powierzchni handlowej, jej nasycenia oraz stopnia wynajęcia centrów handlowych na rynku ogólnopolskim i na rynkach lokalnych, dostarcza informacji na temat trendów w zakresie siły nabywczej oraz o najpopularniejszych markach w badanych centrach handlowych. Raport to publikacja mająca na celu standaryzację terminologii i uzupełnienie wiedzy o rynku centrów handlowych w Polsce.


„Rok 2013 był rokiem polaryzacji – powstały 23 nowe centra handlowe w największych i najmniejszych miastach, a ich powierzchnia, łącznie z rozbudowami wyniosła 616 000 m kw. GLA. Na koniec roku funkcjonowało 416 obiektów o łącznej powierzchni najmu ponad 9,84 miliona m kw. – 
powiedział Radosław Knap, Wicedyrektor Generalny w PRCH. W roku 2014 aktywność deweloperska zapowiada się podobnie, z głównym akcentem na miasta poniżej 100 tysięcy mieszkańców. Obserwujemy proces przemiany i rozbudowy wielu starszych obiektów w miastach największych i średniej wielkości. W budowie jest ok. 40 nowych centrów handlowych, co odpowiada dotychczasowemu poziomowi wzrostu rynku.”


„Na koniec 2013 roku w budowie było blisko 700 000 m kw. GLA powierzchni centrów handlowych, z czego 16% w największych aglomeracjach (7 centrów) i 40% w miastach poniżej 100 000 mieszkańców (21 centrów). Natomiast 26% powierzchni (6 centrów)  buduje się obecnie w miastach o liczbie ludności pomiędzy 200 000 - 400 000 mieszkańców, kolejne 18% powierzchni (5 obiektów) w miastach zamieszkałych przez 100 000 - 200 000 mieszkańców”
– dodała podczas prezentacji raportu Katarzyna Michnikowska, Senior Analyst z firmy Colliers International. – „W kolejnym roku, 2015, należy spodziewać się odwrócenia trendu wzrostowego. Widać to już po liczbie rozpoczętych budów.”


Największe centra handlowe w budowie to: Atrium Felicity w Lublinie (73 000 m kw. GLA), Galeria Warmińska w Olsztynie (41 300 m kw. GLA), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 m kw. GLA), Galeria Amber w Kaliszu (33 500 m kw. GLA), Galeria Bursztynowa w Ostrołęce (27 000 m kw. GLA), Galeria S w Siedlcach (26 000 m kw. GLA), Galeria Jurowiecka w Białymstoku (25 400 m kw. GLA), Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim (25 000 m kw. GLA), Galeria Piła w Pile (23 800 m kw. GLA) oraz rozbudowy takich projektów jak: Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, CH Ogrody w Elblągu czy Magnolii Park we Wrocławiu.


„Na koniec 2013 r. średni wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów handlowych wyniósł w Polsce 256 m kw. / 1 000 mieszkańców.  Druga połowa ubiegłego roku przyniosła znaczący wzrost statystyk w grupie ośmiu największych polskich metropolii, natomiast w 2014 r. istotne wzrosty tego wskaźnika będą notowane w mniejszych miastach –
mówiła podczas prezentacji raportu Agnieszka Tarajko-Bąk, Research Analyst z firmy JLL. – obserwujemy, że grupie miast o liczbie mieszkańców poniżej 100 000, gdzie obecnie budowanych jest najwięcej centrów handlowych różnego typu, wskaźnik nasycenia jest bardzo zróżnicowany i oscyluje pomiędzy 68 m kw. / 1 000 mieszkańców a 1 617 m kw. Warto jednak zauważyć, że analizie poddano tylko rynki, na których istnieją bądź są w trakcie budowy nowoczesne formaty handlowe, dlatego trudno je odnieść do wskaźników dla pozostałych kategorii miast.”


Nasycenie powierzchnią centrów handlowych w m kw. powierzchni najmu brutto na 1 000 mieszkańców


Kategoria miast



Stan obecny wskaźniak nasycenia (obiekty istniejące)


 


 [m kw./ 1 000 mieszkańców]



Planowana zmiana wskaźnika nasycenia w 2014 r  (obiekty istniejące i w budowie)


[m kw./ 1 000 mieszkańców]



Średnia dla 8 największych aglomeracji



580



591



Średnia dla miast 200 000 - 400 000 mieszkańców



575



670



Średnia dla miast 100 000 - 200 000 mieszkańców



764



827



Miasta poniżej 100 000 mieszkańców, w których istnieją centra handlowe



68 -  1 617



 


Źródło: PRCH Retail Research Forum, raport II połowa 2013

 

W drugiej połowie 2013 roku sytuacja na rynku nowoczesnych obiektów handlowych uległa  znacznym zmianom  w przypadku kilku miast, gdzie otwarto ważne w lokalnej skali projekty handlowe. Za przykłady mogą posłużyć:

•             Nowy Sącz, gdzie otwarto czwartą w tym mieście galerię handlową – Trzy Korony; wskaźnik nasycenia wzrósł do bardzo wysokiego poziomu 1 132 m kw. na 1 000 mieszkańców;

•             Chojnice – wzrost do 628 m kw. / 1 000 mieszkańców po otwarciu pod koniec 2013 roku centrum handlowego Brama Pomorza;

•             Czechowice – Dziedzice – wskaźnik nasycenia osiągnął 411 m kw. / 1 000 mieszkańców po otwarciu pierwszego w tym mieście centrum handlowego Stara Kablownia;

•             Sochaczew – obecnie 570 m kw. po otwarciu Tesco i przyległego parku handlowego Multishop.


Wyraźny trend to realizacja mniejszych obiektów handlowych o charakterze „zakupy codzienne – ang. convenience”. Takie projekty zrealizowano w drugiej połowie 2013 roku np. w Grójcu (Dekada), Nysie (Vendo Park), Wodzisławiu Śląskim (Galeria Karuzela) i Ełku (park handlowy Tu i Teraz).

 

Obecnie największa aktywność budowlana odnotowywana jest w miastach takich jak np.:


  • Ostrołęka – Galeria Bursztynowa – pierwsze nowoczesne centrum handlowe w tym mieście;

  • Siedlce – powstaje centrum handlowo-rozrywkowe Galeria Siedlce;

  • Jelenia Góra Galeria Sudecka – gruntowna przebudowa i rozbudowa istniejącego centrum Echo;

  • Starogard Gdański – powstaje pierwsze centrum handlowe w tym mieście – Galeria Neptun;

  • Piła – rozpoczęto budowę Galerii Piła;

  • Ełk – Brama Mazur, która będzie pierwszym nowoczesnym centrum handlowym w tym mieście;

  • Starachowice – w budowie jest kolejny obiekt w tym mieście – centrum handlowo-rozrywkowe Galardia;

  • Kutno – trwa realizacja Marcredo Center – pierwszego centrum handlowego w tym mieście;

  • Chojnice – powstaje Multicentrum Victoria, kolejny obiekt handlowy w tym mieście.

 

Warto nadmienić, że powstają również mniejsze formaty handlowe jak np. Stara Kopalnia w Wodzisławiu Śląskim, Karuzela Park w Turku, Stop Shop w Kętrzynie, Pogodne Centrum w Oleśnicy, Era Park w Radomsku czy park handlowy Karuzela w Lublińcu.

 

Powyższe wybrane przykłady potwierdzają zainteresowanie deweloperów rynkami małych miast oraz realizacją małych formatów handlowych odpowiadających na potrzeby lokalnych społeczności.