Według najnowszego raportu PRCH Retail Research Forum w 1 połowie 2015 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce powiększyły się o prawie 200 tys. mkw., dzięki czemu całkowita istniejąca podaż wyniosła niemal 10,5 mln mkw. W budowie wciąż pozostaje ponad 800 tys. mkw. powierzchni handlowej, w dużej mierze w największych aglomeracjach, jednak sukcesywnie rośnie udział mniejszych miast w skali całego rynku.
W I połowie 2015 roku do użytku klientów oddanych zostało 183 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Wśród obiektów, które trafiły na rynek cztery to tradycyjne centra handlowe: Tarasy Zamkowe w Lublinie, Galeria Neptun w Starogardzie i dwa mniejsze obiekty: Galeria Corso w Świnoujściu oraz Galeria Sanok.
– „Bardzo duży udział wśród nowej powierzchni, aż 45 proc., która wzbogaciła rynek stanowią rozbudowy obiektów handlowych. Większość z nich dotyczyła tradycyjnie centrów handlowych, potwierdzając tym samym obserwowany od dwóch lat trend na rynku gdzie inwestorzy bazując na ugruntowanej pozycji danego obiektu stawiają na jego rozwój poprzez dopasowanie do współczesnych potrzeb klientów. Jednakże deweloperzy wciąż nie rezygnują z nowych projektów, w budowie pozostaje prawie 830 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej” – powiedział Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Z danych zebranych w raporcie PRCH Retail Research Forum wynika, że niespełna 60 proc. centrów, które znajdują się obecnie w budowie, powstanie w największych aglomeracjach, a 29 proc. w miastach o populacji nieprzekraczającej 100 tys. mieszkańców. Wśród największych centrów, które znajdują się na różnym etapie budowy wyszczególnić można projekt Posnania realizowanej przez firmę Apsys w stolicy Wielkopolski (100 tys. mkw., otwarcie planowane jest na przyszły rok) oraz Zielone Arkady, które w Bydgoszczy buduje firma ECE Projectmanagement (50 tys. mkw. otwarcie na koniec 2015 roku), a także projekt Unibail-Rodamco – Wroclavia, z otwarciem zaplanowanym na 2017 rok (64 tys. mkw.).
Ponad połowę całkowitej powierzchni najmu w centrach handlowych w Polsce skupiają największe aglomeracje, gdzie zlokalizowane jest 5,8 mln mkw. jednakże, w związku ze wzmożoną aktywnością deweloperów w mniejszych miastach w ostatnich latach, udział największych miast systematycznie maleje, w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym o 2 proc.
Jak wynika z danych przygotowanych przez autorów raportu w mniejszych miastach w Polsce, poniżej 100 tys. mieszkańców, odnotowano 1,9 mln mkw. powierzchni handlowej, która stanowi 17 proc. całkowitej podaży, kolejne 1,6 mln mkw. (16 proc.) zlokalizowane jest w miastach o wielkości 100-200 tys. mieszkańców, a pozostałe 1,2 mln mkw. (12 proc.) w dużych miastach (zamieszkałych przez 200-400 tys. osób).
W podziale na formaty, tradycyjnie największy odsetek stanowią centra handlowe (89 proc. zasobów w Polsce), około 9 proc. to parki handlowe a centra wyprzedażowe to zaledwie 2 proc. całego rynku. Jednak jak prognozują autorzy raportu w najbliższych latach można spodziewać się większej dywersyfikacji formatów. Przykładem takich projektów będą warszawskie projekty mixed-use (m.in. Art Norblin, Bohema, Koneser), w których funkcje kulturalne, gastronomiczne i rozrywkowe dopełniane są przez ofertę handlową.