Polski elektryczny "dostawczak" gotowy do produkcjiNCBR

Polski elektryczny "dostawczak" gotowy do produkcji

Orzech
Orzech
REKLAMA

W Makowie Mazowieckim zaprezentowano 5 grudnia wyniki projektu „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, finansowanego ze środków funduszy europejskich Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Była to wyjątkowa okazja, aby zobaczyć prototypy pojazdów elektrycznych stworzonych przez firmę Autobox Innovations oraz zapoznać się z technologią ich produkcji, zanim rozpocznie się ona na większą skalę.

Zasięg 350 kilometrów, trzy rodzaje zabudowy i opcjonalnie napęd 4x4 – to specyfikacja e-Vana, polskiej elektrycznej ciężarówki, o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t i ładowności 1000 kg. Pojazd jest dziełem inżynierów spółki Autobox Innovations przy współpracy z Ennovation Technology. Powstał w ramach przedsięwzięcia realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w trybie zamówień przedkomercyjnych. W 2020 roku do konkursu stanęło 10 firm, z czego w czwartym, ostatnim etapie zostały dwa podmioty. W sumie Autobox otrzymał na projekt 19 milionów złotych.

– W ramach naszego konkursu chcieliśmy potwierdzić, że opracowane w przedsięwzięciu pojazdy spełniają nie tylko nasze założenia dotyczące zasięgu i ładowności, ale również oczekiwania rynku. Pojazdy przeszły testy zgodnie z procedurą WLTP w komorze klimatycznej i zostały poddane testom drogowym, które pozwalają ocenić zasięg pojazdów przy założonej ładowności w warunkach zimowych (poniżej 0 st. C). Co ciekawe, zasięg 355,6 km został osiągnięty przy pełnym obciążeniu. Rezultaty testów pokazują, że samochody opracowane w ramach naszego przedsięwzięcia uzyskują świetne wyniki na tle obecnej na rynku konkurencji, a zastosowane rozwiązania techniczne oraz ich wyposażenie nie odbiega od standardów rynkowych – powiedział Marek Palka, kierownik projektu „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”.

NCBR
NCBR

Świetne osiągi udowodnione w testach WLTP

Dostawczak Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwiązaniach technicznych. W projekcie e-Van firma wykonała konstrukcję mechaniczną oraz dokumentację technologiczną. Będzie też oferować różne rodzaje zabudowy – kontenerową, skrzyniową, plandekową oraz specjalistyczną na indywidualne zamówienie. Kabina będzie zhomologowana na trzy osoby.

– Jesteśmy dumni, że nasze marzenie o stworzeniu modułowego auta elektrycznego o dużym zasięgu z możliwością szybkiego ładowania staje się rzeczywistością. Jest to produkt, w którym 70% komponentów stanowią polskie elementy. Poza tym jego bateria jest większa o 1/3 w porównaniu z konkurencją i udało się obniżyć masę własną. To oznacza, że e-Vanem można przewieźć więcej towarów na większą odległość. Ponadto może być wyposażony w różnego rodzaju zabudowy, co sprawia, że jest bezkonkurencyjnie uniwersalny w segmencie samochodów dostawczych zdominowanym przez furgony – mówi Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation.

W projekcie NCBR Autobox ściśle współpracuje ze start-upem Ennovation Technology, który odpowiada za projekt i stworzenie zintegrowanego napędu oraz baterii. Spółka ma doświadczenie w budowie napędów do różnego rodzaju pojazdów, magazynów energii oraz stacji ładowania o mocy do 480 kW.

REKLAMA

– Nasza firma dostarczyła napęd i zhomologowała baterię. Opracowaliśmy sterownik pojazdu oraz zaprojektowaliśmy ramę i zawieszenie. Od początku przyświecała nam perspektywa produkcji seryjnej. Dlatego kryteriami w doborze komponentów są gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą niszę na tym rynku. Zaprojektowany pojazd występuje w wersji z napędem na cztery koła oraz z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne – dodaje Mateusz Wach, prezes zarządu Ennovation Technology.

NCBR
NCBR

1500 Evanów rocznie od 2025 roku

Zakład produkcyjny w Makowie Mazowieckim, w którym odbyła się prezentacja e-Vana, jest gotowy do rozpoczęcia produkcji tego pojazdu. Znajdują się tu stanowiska, narzędzia, podnośniki, w pełni wyposażone stanowiska gniazdowe. Obiekt posiada opracowaną technologię montażu, status producenta i niezbędne certyfikaty. Jest już wykorzystywany do produkcji innych pojazdów elektrycznych w systemie SKD.

– Na tym etapie, mając trzy jeżdżące prototypy już można pomyśleć o produkcji małoseryjnej. By do tego doszło potrzebna jest pełna homologacja, którą powinniśmy zdobyć do połowy przyszłego roku. Nasze hale produkcyjne, infrastruktura i know-how pozwalają na planowanie produkcji 1500 sztuk takich elektrycznych vanów rocznie. Z seryjną produkcją powinniśmy ruszyć na początku 2025 roku – dodaje prezes Kalinowski.

Pojazd przeznaczony jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ma się sprawdzić jako van w firmach kurierskich, służbach komunalnych oraz mniejszych podmiotach jak piekarnie czy dostawcy sklepów internetowych. Maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 90 km/h, moc ciągła napędu to 70 kW, chwilowa 150 kW, a pojemność baterii wynosi 120 kWh. Auto ma w standardzie napęd przedni, a opcjonalnie może być wyposażony w napęd 4x4. Pojazd zbudowany jest na zawieszeniu niezależnym, na drążkach skrętnych z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym, co zdecydowanie przekłada się na komfort w kabinie. Ładowanie od 0 do 80% przy użyciu ładowarki DC trwa godzinę.

Źródło: NCBR

Komentarze (3)

Napisz komentarz
mir.chasikowski@gmail.com(gość)
Kabina od Mitsubishi
karlos(gość)
@
Deent
(gość)
A co w tym jest polskie?
A co bylo w oplun Niemieckie pare elemmentow resztaz calego swiata wiembp ta pracowalem 15 lat
Deent(gość)
A co w tym jest polskie?
REKLAMA