[pomorskie] Realizacja trasy S7 na odcinku Koszwały – Nowy Dwór Gdański wchodzi w kolejny etap

Kajtman
Prace budowlane – prowadzone przez spółkę Metrostav a.s. na zlecenie GDDKiA Oddział w Gdańsku, nadzorowane przez ZBM Inwestora Zastępczego, na ponad 20 kilometrowym odcinku drogi S7 pomiędzy Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim – osiągnęły pierwszy kamień milowy. Inwestycja ta jest niezwykle ważna zarówno dla ruchu lokalnego Pomorza, jak i dla mieszkańców całej Polski oraz dla ruchu tranzytowego – to także jedna z głównych dróg dojazdowych do Trójmiasta. Harmonogram zakłada zakończenie robót zasadniczych i udostępnienie do ruchu całości przebudowanej trasy w październiku 2018 roku.
Projekt zakłada, że budowana droga ekspresowa S7 przebiega w głównej mierze (ok. 80%) w istniejącym śladzie drogi krajowej DK7, co nie pozwala na prowadzenie robót równolegle na całej szerokości korony drogi. Dopiero przeniesienie ruchu z drogi krajowej DK7 na docelowe drogi lokalne P1 oraz P24 umożliwiło rozpoczęcie wzmocnienia podłoża gruntowego pod właściwy przebieg S7, jak również wykonywanie przęseł obiektów mostowych na podporach. Dlatego też prace drogowe w 2016 roku skupiały się głównie na wykonaniu docelowych dróg lokalnych oraz wzmacnianiu podłoża gruntowego i nasypów trasy głównej S7 (poza drogą krajową DK7).
W połowie listopada 2016 roku, ruch z drogi krajowej DK7 przeniesiono tymczasowo na docelową drogę lokalną P24 (przed miejscowością Stare Babki jadąc w kierunku Nowego Dworu Gdańskiego). Kolejne tymczasowe organizacje ruchu wdrożono w grudniu 2016 roku oraz  styczniu 2017 roku. Ruch z drogi krajowej DK7 przeniesiono tymczasowo na docelową drogę lokalną P1 na odcinku od miejscowości Cedry Małe Kolonia (DK7: 38+240) do miejscowości Kiezmark (DK7: 44+450). Dla bezpiecznego prowadzenia ruchu na drogach lokalnych obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania.
Najbliższe planowane organizacje ruchu przewidują przeniesienie ruchu z DK7 na następny odcinek drogi lokalnej P24 (do objazdu Kanału Linawa), na drogę lokalną P10 (przed Nowym Dworem Gdańskim) oraz pozostałe dwa, kilometrowe odcinki P-1 (przed Koszwałami i za miejscowością Cedry Małe, na wysokości Kanału Śledziowego).
Głównym celem przebudowy S7 jest udostępnienie mieszkańcom i podróżującym dwujezdniowej drogi ekspresowej wysokiej klasy, co poprawi komfort jazdy osób zmierzających nad morze i do Trójmiasta, ale także znacząco zwiększy bezpieczeństwo ruchu. Wedle założeń na budowę trasy pomiędzy Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim zużyte zostanie ok. 5,5 miliona ton piasku i 500 tysięcy m3 mieszanki betonowej. Do tej pory Wykonawca – firma Metrostav – skupiał się na wzmocnieniu gruntu za pomocą technologii palowania – wykonano już  ok. 63 % przewidywanych prac w tym zakresie. Na koniec grudnia 2016 roku stanowi to prawie 1,5 mln mb pali przemieszczeniowych (tj. 105 000 szt.) i 75 000 sztuk oczepów na palach na całym odcinku. Przeniesienie ruchu z krajowej "siódemki" na drogi lokalne ułatwi dalszy postęp w budowie w rejonie wsi Stare Babki i miejscowości Cedry Małe.