Można już rozpocząć budowę ostatniego odcinka trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór źródło: Wrocławskie Inwestycje

Można już rozpocząć budowę ostatniego odcinka trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór

WIZUALIZACJE
REKLAMA
Może się już rozpocząć budowa ostatniego odcinka trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) na Nowy Dwór. Informację podał w niedzielę, 9 stycznia prezydent Wrocławia Jacek Sutryk na swoim oficjalnym profilu na facebooku.
– Jesteśmy już po wszystkich formalnościach związanych z kontrolą uprzednią przeprowadzaną przez UZP w sprawie ostatniego odcinka tej niezwykle ważnej inwestycji. Są one obligatoryjne dla zadań w które zaangażowane są duże środki unijne, a tak jest w tym przypadku. Teraz możemy podpisać umowę z wykonawcą na realizację ostatniego odcinka trasy wzdłuż ul. Rogowskiej, z pętlą przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór.

Wykonawca będzie miał 15 miesięcy na realizację tego zadania. Wybudujemy nie tylko torowisko, park and ride przy pętli, ale przebudujemy układ drenażu pod jezdnią. Koszt ostatniego odcinka TAT to ponad 72 miliony złotych  napisał prezydent Sutryk.
Przypomnijmy, 24 sierpnia 2021 roku rozstrzygnięto przetarg na realizację ostatniego odcinka trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Postępowanie cieszyło się olbrzymim zainteresowaniem. Na przetarg wpłynęło aż 13 ofert. 

Odcinek zostanie wybudowany przez firmę Skanska, która oszacowała swoją ofertę na kwotę 72 298 774,69 złotych brutto. Miasto zaoszczędzi na tej inwestycji ponad 5,4 mln zł (planowało na jej realizację przeznaczyć nieco ponad 77,7 mln zł).

W ramach tego przedsięwzięcia powstanie odcinek TAT od skrzyżowania ul. Rogowskiej z ulicą Strzegomską do pętli autobusowej przy ulicy Ziemskiej.

W zakres inwestycji wchodzi: budowa torowiska tramwajowego wraz z trakcją i zasilaniem, budowa peronów przystankowych wraz z wyposażeniem, przebudowa jezdni, chodników, dróg rowerowych wraz z odwodnieniem i oświetleniem oraz zagospodarowania pasa drogowego, przebudowa pętli autobusowej na pętlę tramwajowo-autobusową, budowa parkingu typu P&R (Parkuj i jedź), przebudowa przystanku przy ul. Żernickiej (w ramach pętli tramwajowo-autobusowej i P+R), przebudowa kanalizacji drenażowej, rozbiórka obiektów budowlanych, przebudowa i zabezpieczenie infrastruktury podziemnej w obszarze robót, a także wycinki i nasadzenia zieleni.

Zamawiający na sfinansowanie zamówienia zamierzał przeznaczyć nieco ponad 77,7 mln złotych (dla zakresu Gminy Wrocław: 56 456 167,03 zł brutto, a dla zakresu MPWiK: 21 292 173,76 zł brutto). Na wszystkie prace wykonawca będzie miał 15 miesięcy od podpisania umowy.

W ramach realizacji tej inwestycji oprócz torowiska powstanie też około 1,79 km wydzielonej drogi rowerowej, 1,3 km ciągu pieszo-rowerowego, 2,28 km chodników, przejścia i przejazdy rowerowe. Wybudowane zostaną także cztery pary przystanków tramwajowo-autobusowych wzdłuż ulicy Rogowskiej.

– To ostatni brakujący element w tej gigantycznej inwestycji komunikacyjnej Wrocławia, która połączy Nowy Dwór z centrum miasta. Pozwoli on wyłonić wykonawcę, który wybuduje trasę tramwajową oraz pętlę w pobliżu stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. W ramach inwestycji przebudujemy 1,7 km ul. Rogowskiej, wraz z sieciami podziemnymi m.in. drenażem – mówił w kwietniu 2021 roku prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

– Na pętli powstaną dwa stanowiska przewidziane do ładowania autobusów elektrycznych i park and ride na 70 miejsc – dodawał Jacek Sutryk.











W pazdzierniku 2021 roku Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zadecydowało o zwiększeniu o prawie 65 mln zł dofinansowania budowy trasy autobusowo-tramwajowej (TAT), która połączy osiedle Nowy Dwór z centrum Wrocławia.

Jak poinformował minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda: – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które zarządza krajowymi programami unijnymi, dostrzega konieczność rozwoju transportu miejskiego. Dlatego miasta mogą liczyć na dodatkowe pieniądze na rozwój komunikacji miejskiej.

W efekcie podjętej przez ministerstwo decyzji Gmina Wrocław otrzyma na budowę Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór dodatkowe 64,8 mln zł. W ramach przedsięwzięcia powstanie nowa trasa o długości 6,8 km. Na całej długości trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór zainstalowany zostanie ITS. Powstanie również parking P&R.

– Transport miejski jest niezbędnym elementem nowoczesnego i konkurencyjnego miasta. Efekty realizacji przedsięwzięcia odczują osoby dojeżdżające do Wrocławia, które zaoszczędzą czas dzięki zmniejszeniu się zatorów drogowych. Podobnie będzie w przypadku turystów licznie odwiedzających te okolice – powiedział minister Puda.

Jak informuje Dolnośląski Urząd Wojewódzki na terenie Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego z pieniędzy z Programu Infrastruktura i Środowisko realizowane są aktualnie cztery inwestycje o łącznej wartości 920,86 mln zł (budowa TAT na Nowy Dwór wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zakup taboru tramwajowego przez MPK Wrocław oraz budowa centrów przesiadkowych). Łączne dofinansowanie z funduszy europejskich wynosi 412,27 mln zł. 

Komentarze (4)

Napisz komentarz
ZK(gość)
@
AB
(gość)
Tramwaje można było puścić w miejscu chodnika od strony ogródków działkowych, zamiast upychać je na środku jezdni z samochodami
Zdecydowanie zgadzam się. Znowu wydanych zostanie kupę pieniędzy na bubel drogowy. Praktycznie na całej trasie od dworca Świebodzkiego tory tramwajowe są wydzielone a na ul. Rogowskiej zrobi się sajgon komunikacyjny. Po raz kolejny "brawo" dla projektantów oraz osób w Urzędzie miejskim , które ten projekt zatwierdziły i skierowały do realizacji.
AB(gość)
Tramwaje można było puścić w miejscu chodnika od strony ogródków działkowych, zamiast upychać je na środku jezdni z samochodami
AB(gość)
Pętla będzie przy ul.Zemskiej, a nie Ziemskiej. Ciekawe ile podrożeją bilety po takiej inwestycji, a co za tym idzie, ile ludzi będzie jeździło tymi tramwajami?
https://alkomat-online.pl/(gość)
Pięknie lepiej nie trzeba
REKLAMA