1.04.2016 W Rzeszowie będzie metro RZESZÓW. Prezydent Ferenc zmienia zdanie. Nie będzie kolejki nadziemnej. Jest już projekt budowy jednej nitki kolei podziemnej. Pierwsza stacja metra będzie zlokalizowana na Podpromiu i będzie skomunikowana z dworcem PKP i PKS. - To jeszcze nie jest oficjalna informacja, ale metro będzie – potwierdzają urzędnicy miejscy. Według naszych informacji, planowana przebudowa dworca PKP i PKS w Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne ma być połączona z budową drugiej stacji metra. Kłopoty z certyfikacją kolejki nadziemnej jako środka transportu publicznego skłoniły władze Rzeszowa do zmiany planów. Teraz będą starać się o środki na budowę metra. Dodajmy, że w Polsce tylko stolica ma metro, choć w Krakowie tramwaje także na pewnym odcinku jeżdżą pod ziemią.Pierwsza „czerwona” linia metra ma przebiegać od Dworca Głównego, dalej przez al. Rejtana do al. Powstańców Warszawy; druga – „zielona” – od ul. Dąbrowskiego przez ul. Lisa-Kuli, dalej al. Cieplińskiego aż do dworca. Dokładna długość nie została jeszcze określona, ale można przypuszczać, że będzie wynosiła kilkanaście kilometrów, bo mniej więcej taką długość mają w sumie wszystkie wymienione odcinki. To trasa, którą miała jeździć kolejka naziemna rozbudowana o stację Podpromie. Dzięki takiej właśnie trasie kolejka przejmie pasażerów „koła”. Odcinek metra z Podpromia ma komunikować ludzi, którzy pozostawiają swoje samochody na tamtejszym parkingu. Stąd będą mogli się swobodnie dostać na dworzec PKP i PKS, nie szukając miejsca parkingowego, za które będą dodatkowo musieli zapłacić z powodu wprowadzenia stref parkingowych. Zdaniem rzeszowskich włodarzy, będzie szybko i nowocześnie. Zdaniem ekspertów, drogo i niepotrzebnie. Koszt budowy jednej pętli kolejki nadziemnej miał sięgać nawet 300 mln zł. Ile będzie kosztować budowa metra? Urzędnicy nie chcą jeszcze o tym mówić. Wiadomo jednak, że koszt będzie znacznie przewyższał 300 mln zł. Czy Rzeszów stać na tak gigantyczny wydatek? Więcej szczegółów już w poniedziałkowym wydaniu Super Nowości.http://supernowosci24.pl/w-rzeszowie-bedzie-metro/
Chyba pierwszy raz w Rzeszowie można dyskutować o realnym planie zrealizowania innowacyjnej nadziemnej kolejki wożącej pasażerów. Innowacyjność jest tym większa, że wagoniki będą wykorzystywać efekt próżni i osiągną przez to znacznie większą prędkość. Zrealizować ma to renomowana amerykańska firma Hyperloop Transportation Technologies.....
16.02.2016 Władze Rzeszowa: nie rezygnujemy z kolejki miejskiej (WIZUALIZACJE) Czy planowany zakup 100 elektrycznych autobusów oznacza koniec marzeń o nadziemnej kolejce? - pytają nasi czytelnicy. Nadziemna, jednoszynowa kolejka to jeden ze sztandarowych projektów Rzeszowa zapowiadanych do realizacji w poprzednich kadencjach prezydenta Tadeusza Ferenca. Jeżdżący na betonowej szynie ponad ulicami pociąg miał połączyć dworzec kolejowy z okolicą alei Rejtana, miasteczkiem akademickim Politechniki Rzeszowskiej, a stąd przez ulicę Dąbrowskiego i aleję Cieplińskiego wrócić w rejon stacji PKP. - Ostatnio o szumnie zapowiadanym projekcie jest jednak dziwnie cicho. Zamiast tego urzędnicy informują, że szykują się do zakupu 100 bardzo drogich autobusów na prąd. Wszystko wskazuje na to, że bajka o kolejce dobiegła końca - uważa pan Stanisław.
W ratuszu odpowiadają, że z kolejki nie rezygnują. - Współpracujemy w tym zakresie z naukowcami Politechniki Warszawskiej, którzy pomagają nam w planowaniu tej inwestycji.....
9.07.2014 Rzeszów coraz bliżej nadziemnej kolejki. Będzie Monorail 300
Będzie się poruszać na jednej szynie, a prędkość maksymalna, jaką będzie mogła rozwinąć nadziemna kolejka w Rzeszowie, to 80 km/godz. W zeszłym tygodniu Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa, był w centrum badawczo-rozwojowym koncernu Bombardier w Kingston w Kanadzie. To właśnie kanadyjska firma od dłuższego czasu prowadzi rozmowy z ratuszem na temat budowy w mieście kolejki nadziemnej. – Wiceprezydent miał okazję bliżej zapoznać się z kolejką Innovia Monorail 300 – informuje Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. – Takie rozwiązania będziemy chcieli wprowadzić również w Rzeszowie, bo sprawdzają się w innych miastach. Koncern Bombardier zajmuje się produkcją środków transportu m.in. samolotów i pociągów. Kolejka, którą miała okazję oglądać rzeszowska delegacja, porusza się z prędkością 80 km/godz., jej promień skrętu to 46 stopni, a wagoniki podobne są do wagonów metra. Od wcześniejszej kolejki, proponowanej miastu przez Szwajcarów z firmy Bartholet Maschinenbau AG, Monorail 300 różni się tym, że porusza się po jednej szynie. Od MISTER-a do Bombardiera Z pomysłem budowy nadziemnej kolejki kilka lat temu wyszedł prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc. Na początku mowa była o kolejce gondolowej MISTER – Miejski Indywidualny System Transportu Elektryczno-Rolkowego. Miasto wciąż jednak szukało najlepszych rozwiązań. Potem pojawił się pomysł szwajcarski, a teraz kanadyjski. Kolejka nadziemna ma być alternatywą dla miejskich autobusów....http://rzeszow-news.pl/rzeszow-coraz-blizej-nadziemnej-kolejki-bedzie-monorail-300/
11.11.2015 Petru: Pomogę Rzeszowowi w.s. budowy kolejki nadziemnej
Dość niespodziewana deklaracja Ryszarda Petru, przewodniczącego Nowoczesnej. W środę w Rzeszowie obiecał, że pomoże miastu w zrealizowaniu budowy kolejki nadziemnej. Ta pomoc to przystąpienie do zmiany przepisów, które blokują zdobycie przez Rzeszów dofinansowania na budowę kolejki nadziemnej, o której od wielu lat się słyszy. Miasto na razie przedstawiało tylko wizje, konkretów brak, bo władze Rzeszowa szukają innych źródeł finansowania inwestycji. Dziś to praktycznie niemożliwe, bo polskie ustawodawstwo zabrania współfinansowania pojazdów szynowych, które mogą jeździć jednym torem. Zaszczyt, że przyjechał W środę w Rzeszowie był Ryszard Petru, lider Nowoczesnej, która od niedawna jest już partią i dostała się do Sejmu. W Urzędzie Miasta Petru spotkał się z prezydentem Tadeuszem Ferencem. Wcześniej Petru złożył wiązanki kwiatów pod pomnikiem płk. Leoepolda Lisa Kuli w Rzeszowie.... http://rzeszow-news.pl/petru-pomoge-rzeszowowi-ws-budowy-kolejki-nadziemnej/
Wagonik zabierający ok. 150 osób będzie się poruszał na stalowej szynie na wysokości ok. 6 metrów nad ziemią. Prezydent podjął decyzję, że Rzeszów wybuduje nowy system transportu dla mieszkańców.
Będzie się poruszać na jednej szynie, a prędkość maksymalna, jaką będzie mogła rozwinąć nadziemna kolejka w Rzeszowie, to 80 km/godz.
W zeszłym tygodniu Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa, był w centrum badawczo-rozwojowym koncernu Bombardier w Kingston w Kanadzie. To właśnie kanadyjska firma od dłuższego czasu prowadzi rozmowy z ratuszem na temat budowy w mieście kolejki nadziemnej.
- Wiceprezydent miał okazję bliżej zapoznać się z kolejką Innovia Monorail 300 – informuje Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. – Takie rozwiązania będziemy chcieli wprowadzić również w Rzeszowie, bo sprawdzają się w innych miastach.
Koncern Bombardier zajmuje się produkcją środków transportu m.in. samolotów i pociągów. Kolejka, którą miała okazję oglądać rzeszowska delegacja, porusza się z prędkością 80 km/godz., jej promień skrętu to 46 stopni, a wagoniki podobne są do wagonów metra.
- Takie kolejki jeżdżą w Sydney, Miami, Nowym Jorku, Tajwanie, Chinach. Postęp w tym zakresie jest ogromny. My również chcemy wprowadzić taką kolejką – mówił przed kilkoma tygodniami Tadeusz Ferenc.
Prezydent Ferenc na temat budowy nadziemnej kolejki w Rzeszowie wciąż prowadzi rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Miasto stara się bowiem o fundusze unijne na inwestycję. W maju władze Rzeszowa otrzymały zapewnienie z resortu, że jest szansa na dofinansowanie budowy kolejki z pieniędzy Unii Europejskiej.
Niedawno Janusz Kućmin, główny przedstawiciel Bombardiera w Polsce, w rozmowie z portalem rynekinstruktury.pl powiedział, że rozmowy z rzeszowskim ratuszem są we wstępnej fazie. – Jeśli władze Rzeszowa zdecydują się na kolejne kroki, ogłoszą przetarg, to pewnie będziemy zainteresowani udziałem – zapowiedział Kućmin. - Bardzo mnie cieszy, że pojawiają się Polsce pomysły na tak nowoczesne systemy transportowe – dodał.
Projekty tras już są
Dwuwagonikowy skład kolejki nadziemnej w przeciągu godziny może przewieźć 10 tys. pasażerów. Zaplanowane są już dwie ewentualne trasy kolejki w Rzeszowie. Planowano je z myślą o studentach, którzy mieliby łatwiejszy dojazd na uczelnię i do akademików. Kolejka miałaby jeździć według zbliżonej trasy autobusu MPK linii „0″.
Pierwsza trasa liczyłaby ok. 8 km i zaczynałaby się na dworcu PKP przez al. Rejtana, kierowałaby się w stronę Uniwersytetu Rzeszowskiego, aż do kampusu Politechniki Rzeszowskiej. Z małą różnicą. Kolejka nie jechałaby przez ulicę Dąbrowskiego, a Batalionów Chłopskim, Witosa do ul. Krakowskiej. Druga linia miałaby iść od Politechniki Rzeszowskiej do dworca PKP.