Dąbrowa Górnicza ma ogromne szanse na pozyskanie kolejnych milinów złotych z unijnych dotacji. Chodzi o prawie 165 mln zł na przebudowę dąbrowskiego odcinka drogi krajowej nr 94 od granicy z Sosnowcem do granicy ze Sławkowem.
Obecnie trwa drugi etap oceny formalnej wniosków, a ostateczna decyzja zapadnie w ministerstwie w kwietniu.
Projekt zakłada kompleksową przebudowę ponad 8 km drogi, która obejmie kompleksową modernizację wszystkich elementów związanych z pasem drogowym.
- Zgodnie z projektem wymieniona zostanie nawierzchnia na całym remontowanym odcinku drogi. Wraz z nawierzchnią zmieniona zostanie podbudowa jezdni, która przystosowana będzie do transportu ciężkiego, powstanie nowy system odwodnienia drogi oraz wymienione zostanie oświetlenie i bariery energochłonne - informuje Wojciech Mizerski z Wydziału Inwestycji Miejskich.
Przebudowa drogi to jednak nie tylko wymiana nawierzchni. Projekt zakłada również przebudowę wiaduktu nad drogą wojewódzką nr 790, który obecnie ze względu na zły stan techniczny częściowo wyłączony jest z ruchu, przebudowę skrzyżowania i łącznika DK94 z ul. Majewskiego w rejonie Mikrohuty, dzięki czemu ułatwiony zostanie dla mieszkańców wjazd na DK94 oraz jeden z najważniejszych elementów remontu czyli budowa nowego węzła komunikacyjnego w rejonie ul. Wojska Polskiego. Powstanie nowego węzła w tym miejscu pozwoli na swobodny zjazd z DK94 na ul. Staszica i Wojska Polskiego.
Wniosek o dofinansowanie w miasto złożyło w listopadzie 2008 roku. Wtedy po przejściu oceny formalnej trafił na listę rezerwową projektów mających szansę na wsparcie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.- Na początku marca dostaliśmy informację z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, że lista projektów podstawowych została zaktualizowana i nasz projekt został zakwalifikowany do dofinansowania. Do końca marca trwa drugi etap oceny merytorycznej, a ostateczna decyzja powinna zapaść w kwietniu - mówi Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Nie jest to jedyna inwestycja drogowa, która jest coraz bliżej realizacji. Pod koniec marca został zakończony pierwszy etap postępowania zmierzającego do wyłonienia partnera prywatnego, który wybuduje i będzie administrował 9 kilometrowym odcinkiem drogi łączącej DK94 z terenami inwestycyjnymi w Tucznawie.
Do postępowania zgłosiło się 9 podmiotów, w tym kilka notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Wśród nich są Energopol-Południe, Pol-Aqua i Budimex Autostrada A1 oraz Strabag-Projekt, Eurovia Polska, FCB 29, Mota-Engil Central Europe i WHD, a także konsorcjum Bunte Polska i Johann Bunte Bauunternehmung.
- Obecnie jesteśmy na etapie sprawdzania ofert pod względem formalnym. Kiedy zakończymy oceny przystąpimy do ich analizy merytorycznej i wyłonienia 5 partnerów, których zaprosimy do dalszego etapu postępowania - podsumowuje Henryk Zaguła, zastępca prezydenta miasta i dodaje: -
Zgodnie z przyjętym harmonogramem latem tego roku chcielibyśmy podpisać umowę z wykonawcą i przystąpić do realizacji.
Wartość tej inwestycji może wynieść do 200 mln zł i pozwoli na udostępnienie inwestorom największego terenu inwestycyjnego w południowej Polsce oraz połączenie go z pobliskim Euroterminalem w Sławkowie i lotniskiem w Pyrzowicach.
- Mamy już gotowe oferty tych terenów przygotowane dla klientów i ciągu kilku miesięcy będą one mogły zostać zagospodarowane. Statystycznie na obszarze liczącym 100 hektarów mogłoby powstać ponad 6 tysięcy miejsc pracy - ocenia Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która swoim obszarem obejmuje część terenów w Tucznawie.
źródło: UM Dąbrowa Górnicza