Za całkowicie bezpodstawne uznała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowienie Inspektora Nadzoru Budowlanego dotyczące wstrzymania prowadzenia robót budowlanych przy budowie odcinka A1 od węzła Świerklany do Gorzyczek.
Za całkowicie bezpodstawne uznała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowienie Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (ŚWINB) dotyczące wstrzymania prowadzenia robót budowlanych przy budowie obiektu mostowego MA-532 w Mszanie realizowanego w ramach autostrady A-1 na odcinku od węzła Świerklany do Gorzyczek, jako wykonywanych w sposób rzekomo mogący powodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub zagrożenie mienia.
Zdaniem GDDKiA zaskarżone w całości postanowienie zostało wydane bez należytego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy, z naruszeniem obowiązujących przepisów prawa. Inspektor Nadzoru Budowlanego nie wskazał przede wszystkim, na czym opiera wniosek o istniejącym zagrożeniu, co jest nielogiczne w sytuacji, gdy GDDKiA przedstawiła ŚWINB stosowną dokumentację potwierdzającą możliwość bezpiecznego kontynuowania budowy na podstawie zatwierdzonego projektu budowlanego.
Przekazane ŚWINB stanowisko niezależnych ekspertów, w tym m.in. prof. dr hab. in. Kazimierza Flagi, Projektanta, Inspektora Nadzoru Inwestorskiego oraz reprezentującego Inwestora Kierownika Projektu jednoznacznie wskazują, że realizacja robót budowlanych na obiektach MA 532 i MD 532.1 może być bezpiecznie kontynuowana według dostarczonego projektu różnicowego.
Ponadto, przypominamy, że budowa mostu realizowana jest na podstawie ostatecznej decyzji Wojewody Śląskiego z 6 sierpnia 2007 r. zatwierdzającej projekt budowlany oraz udzielającej pozwolenia na budowę autostrady. Dokumentacja projektowa zatwierdzona tą decyzją została sporządzona i sprawdzona przez osoby posiadające wymagane uprawnienia budowlane, wpisane na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego. Ustalenia te zostały potwierdzone stanowiskiem ŚWINB.
Zażalenie wpłynęło dzisiaj do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, w którego kompetencjach jest m.in. wstrzymanie wykonania zaskarżonego postanowienia. Pozwoli to na kontynuowanie prac budowlanych bez szkody dla harmonogramu robót, oddanie autostrady do użytkowania, a w konsekwencji pozyskanie wpływów z Elektronicznego Poboru opłat w prognozowanej wysokości.
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego ma zgodnie z przepisami prawa do 30 dni na wydanie postanowienia od dnia otrzymania zażalenia.
źródło: GDDKiA