[śląskie] W pyrzowickim porcie postawią własną betoniarnię

graviteo

Na lotnisku w Pyrzowicach trwają prace przy rozbudowie płyty postojowej. Zanim jednak rozpocznie się układanie betonu, przygotowywany jest utwardzony plac, na którym w przyszłym miesiącu zostanie uruchomiony węzeł betoniarski.

W zlokalizowanej na terenie lotniska betoniarni będzie wytwarzana mieszanka betonowa przeznaczona do wykonania nawierzchni płyty postojowej oraz dróg kołowania.


Pierwszy beton nawierzchniowy zostanie wbudowany w połowie kwietnia. Dla obecnej fazy rozbudowy prace te obejmą drogę kołowania D, skrzyżowanie D/E oraz płytę postojową przed nowym hangarem. Dla zrealizowania tego asortymentu robót konieczne było zamknięcie dla ruchu lotniczego dróg kołowania E1 i E2, a pierwszy samolot przekołuje wykonaną nawierzchnią 26 maja 2012 r.


Budowa płyty postojowej o powierzchni 110 tys. m kw. i modernizacja prawie 40 tys. m kw. dróg kołowania potrwa jeszcze rok. Po 10 miesiącach od rozpoczęcia robót, zrealizowano jedną piątą prac. Ich ukończenie zaplanowano na drugi kwartał 2013 roku.


Na lotnisku w Pyrzowicach trwają także prace związane z budową infrastruktury, która zapewni właściwe funkcjonowanie rozbudowywanej części płyty postojowej i dróg kołowania. Dotychczas wykonano kilkusetmetrowy odcinek kanalizacji kablowej wraz z 11 studniami dla kabli zasilających maszty oświetlenia projektorowego. Dodatkowo wykonano 5 studni kanalizacji deszczowej oraz zakończono montaż zbiornika awaryjnego na paliwo lotnicze. Kontynuowane są również roboty na pozostałych odcinkach kanalizacji deszczowej, do której zostaną odprowadzone ścieki deszczowe z terenu płyty postojowej.


Rozbudowa płaszczyzny postoju samolotów i modernizacja dróg kołowania, to jedno z trzech zadań realizowanych w ramach największej inwestycji w historii lotniska pn. ,,Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". W ramach tego przedsięwzięcia, powstanie również nowa droga startowa o długości 3200 m, a obecnie istniejąca zostanie przekształcona w drogę kołowania. Projekt ten, o wartości ponad 405 mln zł jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.