W Polsce realizowana jest inwestycja, która mocno drażniła i nadal drażni Rosję. Trwa realizacja II etapu przekopu przez Mierzeję Wiślaną, jednej z najbardziej spektakularnych inwestycji inżynieryjnych w Polsce w ostatnich latach. Całkowita długość nowej drogi wodnej ma wynieść łącznie 22,8 km. Nowy kanał ma mieć głębokość 5 metrów. Obecnie koszty całego przedsięwzięcia szacowane są na ponad 2,1 mld zł z budżetu państwa.
Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej został uroczyście otwarty 17 września 2022 roku. To jednak nie koniec tej inwestycji – pozostaje pogłębienie ostatniego odcinka, który ma umożliwić wpłynięcie dużych statków towarowych i pasażerskich o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości do portu w Elblągu.
Plan realizacji tej inwestycji polega na tym, że morski szlak na Bałtyku zostanie uproszczony, a dzięki inwestycji będzie można wpłynąć na Zalew Wiślany, omijając rosyjską strefę przybrzeżną, co jest zwłaszcza bardzo ważne teraz, po agresji zbrojnej Rosji na Ukrainę w 2022 roku i trwającej cały czas wojny. Rosja wielokrotnie negatywnie wypowiadała się na temat planów realizacji tej inwestycji. Z wiadomych względów. Psuje im ich interesy i uniezależnia Polskę.
ZDJĘCIA:



Inwestycja została podzielona na etapy
Cała inwestycja została podzielona na trzy etapy.
I etap, polegający na budowie kanału żeglugowego przez samą mierzeję, zakończył się we wrześniu 2022 roku. Inwestorem tego etapu jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum złożone z firm NDI i Besix. Nadzór na inwestycją pełni firma SWECO.
Kolejne etapy tego przedsięwzięcia będą polegały na pogłębieniu Zalewu Wiślanego oraz rzeki Elbląg i połączeniu z portem w Elblągu.
Obecnie trwają zaawansowane prace w ramach drugiego etapu tej inwestycji. W lipcu otwarty został most nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonywana jest obudowa brzegów.
Umowa na realizację III etapu inwestycji została podpisana w maju 2022 roku. Zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 metrów. W ramach tego etapu wykonawca wystawił też nowe oznakowanie nawigacyjne.
Co z realizacją kolejnych etapów?
Jakie są koszty całej inwestycji?
Obecnie koszty realizacji tej inwestycji szacowane są na ponad 2,1 mld zł z budżetu państwa. Przypomnijmy, pierwotnie miała to być kwota w wysokości 880 mln zł. Jednak koszty przekopu Mierzei Wiślanej zwiększyły się w trakcie realizacji tego przedsięwzięcia. Wynikało to częściowo ze względu na wzrost cen materiałów budowlanych i wysoką inflację.





![W Warszawie powstaje pierwsza podziemna trasa tramwajowa [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/47/47/621871_100x70.png)


![Warszawa z coraz mniejszą ofertą nowych biur [RAPORT]](https://investmap.pl/_i/image/109/109/77421_100x70.jpg)


![NICKEL Resort & Wellnest Grzybowo z pozwoleniem na użytkowanie [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/230/102/686054_100x70.jpg)



![[śląskie] Międzynarodowy operator logistyczny wybrał Panattoni Park Sosnowiec](https://investmap.pl/_i/image/31/31/47903_100x70.jpg)

![[Polska] 12 hoteli Best Western z Polski zdobyło certyfikat jakości roku 2016 portalu TripAdvisor](https://investmap.pl/_i/image/165/37/21157_100x70.jpg)
![[mazowieckie] Firma sprzętu AGD rozrasta się w MLP Pruszków I](https://investmap.pl/_i/image/147/19/32147_100x70.jpg)

![[Kraków] Powstanie nowy hotel sieci Best Western](https://investmap.pl/_i/image/169/41/39593_100x70.jpg)

![[Europa] Skanska zdobywa ponad 10% transakcyjnego rynku biurowego w CEE](https://investmap.pl/_i/image/13/13/3597_100x70.jpg)
![[Gdańsk] Bayer podpisał umowę najmu z Olivia Business Centre w Gdańsku](https://investmap.pl/_i/image/140/12/7308_100x70.jpg)
