Największa firma z branży motoryzacyjnej na świecie - japońska Toyota - nie przestaje inwestować w rozwój swoich dwóch polskich fabryk zlokalizowanych na Dolnym Śląsku. Tym razem otrzymała od polskiego rządu grant w wysokości blisko 12,1 mln zł. Dzięki tej decyzji Japończycy zainwestują w swój zakład produkcyjny w Wałbrzychu ponad 500 mln zł. Wzrośnie też zatrudnienie.
Polska spółka japońskiego giganta motoryzacyjnego - Toyota Motor Manufacturing Poland wykorzysta grant na uruchomienie drugiej linii produkcyjnej benzynowego silnika TNGA 1,5 l oraz drugiej linii elektrycznej przekładni hybrydowej w fabryce w Wałbrzychu.
Grant został przyznany Japończykom w ramach programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. W tym roku koncern z Japonii dostanie od polskiego rządu ponad 4,9 mln zł, w przyszłym 6,5 mln zł, a w 2023 r. — 617 tys. zł — wynika z zawartej pod koniec sierpnia umowy z Ministerstwem Rozwoju. W jej ramach Toyota zobowiązała się do utworzenia najpóźniej do dnia 31 grudnia 2021 r. minimum 50 nowych etatów w zakładzie produkcyjnym w Wałbrzychu, w którym zatrudnia aktualnie 2243 osoby oraz zainwestować do dnia 31 grudnia 2022 r. co najmniej 504,7 mln zł. Toyota będzie musiała utrzymać te nowe miejsca pracy przez najbliższe pięć lat.
Japończycy stawiają także na ośrodek badawczo-rozwojowy w Wałbrzychu
W lipcu bieżącego roku Toyota otworzyła w Wałbrzychu nowy ośrodek badawczy – Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych. Koszt tej inwestycji wyniósł 19 mln zł. Jego podstawowym zadaniem jest wykonywanie testów wytrzymałościowych i zmęczeniowych oraz badanie hałasu i wibracji poszczególnych komponentów wykorzystywanych w elektrycznych przekładniach hybrydowych.
Główny element ośrodka badań stanowi tester wytrzymałościowy. W nowym dziale pracuje kilkanaście osób w systemie zmianowym. Z efektów funkcjonowania nowego ośrodka badań w Wałbrzychu korzystać będzie także europejskie centrum badawcze Toyoty zlokalizowane w Brukseli, które nadzoruje pracę ośrodka w Polsce i innych jednostek badawczo-rozwojowych Toyoty na świecie.
mat. prasowe/Toyota
Powstanie Działu Testów i Oceny Napędów Hybrydowych związane jest, z rozwijaną w obu polskich fabrykach Toyoty zlokalizowanych na Dolnym Śląsku, produkcją niskoemisyjnych elektrycznych napędów hybrydowych. Do końca 2022 r w fabrykach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będzie łącznie aż sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych, w tym trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Razem z przekładniami elektrycznymi tworzą hybrydowy zespół napędowy. Trzeci z tych projektów – produkcja silników TNGA 1,5 l – ruszyła w jelczańskiej fabryce w czerwcu.
Toyota Motor Manufacturing Poland
W związku z realizowanymi projektami, poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland do 2022 roku wzrośnie do ponad 5,5 miliardów złotych, a zatrudnienie przekroczy 3000 osób. Toyota jest obok koreańskiego koncernu LG Chem, największym inwestorem zagranicznym na Dolnym Śląsku.