Trwa modernizacja stacji Sosnowiec Główny, rośnie też przystanek w dzielnicy Środula Fot. Łukasz Hachuła / PKP PLK S.A.

Trwa modernizacja stacji Sosnowiec Główny, rośnie też przystanek w dzielnicy Środula

ZDJĘCIA
REKLAMA

Nowy peron powstaje na stacji Sosnowiec Główny, rośnie też przystanek w dzielnicy Środula. Wkrótce roboty na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe obejmą ważne wiadukty w centrum Sosnowca. Efektem prac będzie większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawnienie przejazdów pod obiektami. Zadanie jest dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Na modernizowanej trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym po przebudowie obiektów inżynieryjnych. Ważnym obiektem, który już niebawem zostanie objęty pracami, jest wiadukt kolejowy nad ul. Piłsudskiego w Sosnowcu. Konstrukcja z uwagi na zły stan techniczny wymaga kompleksowej przebudowy. Roboty będą realizowane pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Zachowamy portale wjazdowe w historycznym kształcie. Dodatkowo PKP PLK S.A. odnowi charakterystyczne słupy podpierające obiekt. Zgodnie z projektem usunięty zostanie środkowy rząd słupów znajdujący się pomiędzy liniami tramwajowymi. Takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwoli na zwiększenie prześwitu i usprawnienie ruchu drogowego i tramwajowego pod wiaduktem.

Rozpoczęcie prac przy ul. Piłsudskiego planowane jest na 17 lutego 2025 r. i pokrywa się z początkiem ferii zimowych. Droga pod obiektem dla samochodów i tramwajów zostanie zamknięta. Ruch pieszy będzie utrzymany. Pociągi będą kursowały zgodnie z rozkładem jazdy. 17 marca ulica zostanie otwarta, a front robót przeniesie się na wiadukt przy ul. Żeromskiego. Mając na uwadze komfort mieszkańców, zmiany wprowadzane są etapami. Na czas zamknięć ulic będą przygotowane alternatywne trasy dojazdu i zmiany w komunikacji miejskiej.

W Sosnowcu przebudowany będzie też wiadukt nad ul. Nowopogońską. Usprawni on w ruch drogowy w mieście oraz zwiększy bezpieczeństwo na kolei. W miejscu wiaduktu powstanie nowa konstrukcja z większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów. Droga pod wiaduktem będzie szersza, z dwoma pasami ruchu, chodnikiem i ścieżką rowerową. PKP PLK S.A. zakończyły pierwszy etap przebudowy obiektu. Wybudowane zostało nowe przęsło i położony jest nowy tor. Aktualnie wykonawca demontuje pozostałą część wiaduktu. Prace są realizowane przy wstrzymanym ruchu drogowym. Dla kierowców wyznaczono objazdy. Zakończenie prac przy tym obiekcie planowane jest na III kwartał 2025 r.

ZDJĘCIA:

Orzech
+1
0
Zaloguj aby dodać komentarz

Prace idą zgodnie z harmonogramem

REKLAMA

W ramach zadania na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Płd. modernizowana jest stacja kolejowa Sosnowiec Główny. Efektem prac będzie lepsze i bardziej komfortowe korzystanie z peronów. Zwiększy się dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację zapewnią schody i windy. Dwa obecne perony zostaną przebudowane. Wybudujemy trzeci peron, co zapewni większą przepustowość stacji. Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty, wyglądem przypominające obecne zadaszenie.

Aktualnie prace na stacji koncentrują się na budowie nowego peronu nr 3 oraz przygotowaniu pod budowę dwóch nowych torów. Wybudowaliśmy segment przejścia podziemnego z wyjściem na nowy peron. Powstają budynki hali garażowo–magazynowej, gdzie będzie stacjonować specjalistyczny pojazd ratownictwa technicznego. Możliwe będzie też magazynowanie sprzętów i materiałów oraz wykonywanie prac naprawczych i remontowych. Budujemy nową nastawnię, z której dyżurni zadbają o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.

Postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Wybudowaliśmy już jeden z dwóch nowych peronów, który wyposażyliśmy w nawierzchnię z wypukłą fakturą. Powstaje bezpieczne przejście podziemne pieszo-rowerowe, które zastąpi przejazd w poziomie szyn. Obiekt jest już w połowie gotowy. Od grudnia, ruch pociągów jest prowadzony nowym torem, a wykonawca pracuje przy drugiej części przejścia podziemnego. Obiekt zostanie połączony z peronami za pomocą schodów, pochylni i wind. Ruch drogowy będzie docelowo poprowadzony wiaduktem nad torami. Aby to było możliwe, obok przystanku Sosnowiec Środula, budowany jest wjazd na DK94 z ul. Północnej w kierunku Katowic oraz wyjazd z DK94 na ul. Północną w kierunku Krakowa. Zakończenie robót i udostępnienie wjazdów i zjazdów z DK94 planowane jest w połowie 2025 r. Do tego czasu, ruch drogowy na przejeździe przy ul. Chemicznej będzie prowadzony bez zmian.

Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic budowane są dodatkowe tory, dzięki którym rozdzielony zostanie ruch dalekobieżny od regionalnego. Zadanie obejmuje stację Będzin, która docelowo będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy. Na katowickim odcinku tego zadania zamontowaliśmy dwa przęsła nowego wiaduktu kolejowego przebiegającego nad modernizowaną linią. Wykonawca wybudował most nad rzeką Rawą. Prace przy budowie przystanku Katowice Morawa będą kontynuowane w drugiej połowie 2025 r.

Prace na linii Będzin – Katowice Szopienice Płd. są częścią wielkiej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA