Szczypiorek napisał:
UWAGA! Dojrzewa pomysł Rady Osiedla Swojec-Strachocin-Wojnów z 2016 r o wydłużeniu linii autobusowej 145 do osiedla OlimpiaPort i przez osiedle OlimpiaPort. Dla jednych to dobra wiadomość, dla innych zła. Nie będzie to już osiedle z wakacyjną atmosferą przez cały rok! Autobus to brak progów zwalniający, dopuszczalna prędkość powyżej 30 km/h, zwiększony ruch, hałas, spaliny. Sam autobus potężnego ruchu nie wygeneruje, ale jeśli zostanie zniesiona strefa 30km/h, chętnie pojadą przez osiedle inne samochody.
https://wroclaw.onet.pl/mieszkancy-maja-pomysl-jak-zmniejszyc-korki-we-wroclawiu/vy6pr7
http://www.swojczyce.pl/inwestycje-i-remonty/773-wiesniacza-i-marca-polo-doczekaja-sie-remontu
Niestety co pomysł to głupszy. Inwestycja w pociąg relacja Wojnów-dworzec główny już jest i podróżuje nim średnio 40 osób tygodniowo, czyli żaden plus a szlaban przejeżdżającego pustego pociągu generuje zwolnienie ruchu czyli korki.
Zwiększenie częstotliwości autobusów ma sens, a w szczególności jeśli to będą autobusy jeżdżące do centrum przez ul. Dembowskiego lub ul. Mickiewicza. Na wycieczki poza miasto autobusem obwodnicą nikt się nie zgodzi bo to zbyt duży dystans i generalnie tak długie połączenie nie ma żadnego sensu. Puszczenie autobusu przez osiedle jest pomysłem jak wspomniano na wstępie - złym. Progi będą musiały być zdjęte lub autobus będzie skacząc na nich generował hałas, bez tego i tak będzie generował hałas. Sam w sobie autobus jeżdżący przez osiedlowe drogi i zatrzymujący się na przystankach, które za pewne będą na środku jezdni bo nie ma miejsca na zatoczki będzie spowalniał ruch = generował korki. Autobusu nie będzie można wyprzedzić lub będzie to niebezpieczne. W danym momencie jest bardzo skomplikowane by na naszych osiedlowych drogach minęły się dwie osobówki, a co dopiero minięcie się z autobusem - paranoja. Kolejna sprawa, o ile się znam na pojęciach mechaniki, taki autobus nie będzie w stanie skręcić w Marca Polo z mostów pod takim kątem w tak wąską drogę. Czy ktoś pomyślał, jak ten autobus wyjedzie z tego osiedla? Autobus nie startuje jak rakieta a liczenie za każdym razem na litość kierowy, który by go wpuścił w ruch może być naszym niedoczekaniem. Czyli może się okazać, że my się sami w tym osiedlu zadusimy. Autobus będzie stał na wyjeździe czekając aż go ktoś wpuści, za nim ustawi się już kilometrowa kolejka aut, a wyjazd Marca Polo w kierunku mostów będzie niemożliwy - jednokierunkowa (według artykułu). Dla odmiany Kolumba też nie da rady bo tam jest nasze osiedlowe jezioro i można się utopić wjeżdżając autem. Panie Bareja - mamy dla Pana gotowy scenariusz.
Idąc dalej tropem ulicy Marca Polo jako jednokierunkowej w kierunku osiedla. Widziałbym w tym jakikolwiek sens, gdyby jeszcze ten mały odcinek na rogu był wyremontowany i tamtędy puścić ruch. Bez niego spowoduje to ukierunkowanie całego ruchu autostradą mosty - Marca Polo. Do tego jeszcze blokujący ruch autobus no bo będzie tylko jeden pas. Jako wisienka na torcie będą uznane wszystkie cysterny i tiry jadące ruchem jednokierunkowym przez nasze osiedle od myjni i tych firm pod drodze na odcinku Marca Polo. Jeśli się to wszystko zrealizuje, proponuję jeszcze odpalić wzdłuż deptaka Biedronkę i Aldi na barkach, McDrive'a oraz wesołe miasteczko na tym placu, który powstanie na zakręcie Marca Polo - Magellana. Brawo Ty, brawo My! High 5!
Naturalnie mieszkańcy osiedla oczekują remontu Marca Polo, by można było spokojnie wrócić do domu bez urwanego koła i jednocześnie zmniejszając ruch jadących na Wojnów. Również chodnik byłby wskazany, żeby bezpiecznie móc się poruszać pieszo lub rowerem. Remont narożnika Kolumba-Marca Polo również by zdecentralizował po części ruch. Ale nie godzimy się na robienie w ten sposób z Marca Polo w całości drogi jednokierunkowej ani wrzucanie na osiedle autobusu na tzw. "odwal się."
Reasumując, dobrze wiemy, że jest duży problem z ruchem na osiedlu. Chyba sam Archicom nie przewidział tak wzmożonego ruchu, choć wiadomo że na jednego mieszkańca dzisiaj przypada 1,5 auta. Remont Marca Polo i rogu Kolumba tak, ale bez całościowej jednokierunkowej. Autobus przez osiedle: może po prostu trzeba by puścić dużego busa a nie autobus przegubowy, jeśli nie możemy już żyć bez autobusu pod oknem. Natomiast najważniejszym elementem jest wybudowanie drugiego mostu a także obwodnicy Wojnowa. Dodatkowo jednym z najszybciej dostępnych projektów może być stacja rowerowa dla naszego osiedla usytuowana na naszym osiedlu. Spokojnie koszt takiej stacji może wziąć na siebie Archicom dla własnej korzyści.
-Budujmy i projektujemy najpierw głową, potem rękoma...-
PS Proponuję stworzyć jakąś radę osiedla lub reprezentację, która będzie mogła zgłaszać pomysły, analizować możliwości wraz z deweloperem i miastem. Ci co siedzą biernie, nie mają prawa głosu ani narzekania po fakcie!