W Grudziądzu rozpoczyna się remont najdłuższego mostu kolejowo-drogowego w Polsce

Orzech

Rozpoczynają się prace remontowe na moście kolejowo-drogowym im. Bronisława Malinowskiego przez rzekę Wisłę w Grudziądzu. 11-przęsłowy obiekt, liczący prawie 1100 metrów, to najdłuższa tego typu konstrukcja w kraju.

Po wyremontowanym moście kolejowo-drogowym w Grudziądzu pociągi pojadą szybciej. Dzięki pracom remontowym zachowane zostaną dobre parametry obiektu w przyszłości. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac o wartości blisko 41 mln zł netto ze środków budżetowych.

Na moście oraz na dojazdach wymienione zostaną tory, a na obiekcie mostownice. Naprawę przejdą elementy konstrukcji stalowej, która dodatkowo zostanie pokryta nową powłoką antykorozyjną. Zabudowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Efektem prac będzie zachowanie dobrych parametrów obiektu w przyszłości. Wyremontowany obiekt zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów, które pojadą po nim szybciej – do 80 km/h (obecnie do 50 km/h). Poprawi się także estetyka mostu.

Zakres prac i zmiany w komunikacji pociągów

Prace na moście w Grudziądzu oznaczają zmiany w komunikacji pociągów od niedzieli 12 marca. Na odcinku Grudziądz – Dragacz obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa.

Pociąg TLK Flisak relacji Katowice – Grudziądz – Gdynia Główna – Katowice pojedzie zmienioną trasą przez Iławę. Do stacji Grudziądz podróżni zostaną dowiezieni zastępczą komunikacją autobusową. Zmiany zostały uzgodnione z przewoźnikami.

Zakończenie pierwszego etapu prac i powrót pociągów na most planowane jest w grudniu br. Remont wykona firma Intop Warszawa Sp. z o.o. za kwotę 40,374 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A.

W 2024 r. planowane jest wykonanie drugiego etapu prac remontowych, w tym poszerzenie chodnika do ciągu pieszo-rowerowego oraz kontynuacja prac naprawczych i zabezpieczenia antykorozyjnego stalowej konstrukcji przęseł.

PLK S.A. w poprzednich latach wyremontowały podpory mostu w Grudziądzu. Za 21 mln zł netto m. in. wzmocniono fundamenty, zabezpieczono konstrukcję powłoką antykorozyjną oraz dokonano konserwacji łożysk.

Źródło: PKP PLK