W Łodzi powstaje nowy podziemny przystanek kolejowy Polesie fot. Jakub Zazula

W Łodzi powstaje nowy podziemny przystanek kolejowy Polesie

FILM
REKLAMA

Przystanek Łódź Polesie, to jeden z trzech przystanków, które zapewnią dogodną komunikację w tunelu nowobudowanej podziemnej linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej do stacji Żabieniec i Kaliska. Rozpoczęły się prace na najniższym poziomie Polesia. Kontynuowane są roboty na przystankach Śródmieście i Koziny.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z POIiŚ zwiększy rolę kolei w komunikacji aglomeracyjnej i dalekobieżnej. Dzięki inwestycji łączącej efektywnie Łódź z siecią kolejową również podziemne przystanki zintegrują kolej z komunikacją miejską.

Przystanek Łódź Polesie będzie jednym z trzech przystanków na podziemnej trasie. Budowany jest przy zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego, na odcinku dwutorowego tunelu, od komory rozgałęźnej przy ul. Drewnowskiej/Stolarskiej do Dworca Fabrycznego.

Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny -1; zaplecze techniczne -2. Na poziomie -3, około 24 m poniżej ulicy będą perony. Dogodny dostęp do peronów zapewnią windy i schody ruchome.

Bezpieczeństwo priorytetem

Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu, na trasie są urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM-u. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań.

REKLAMA
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Tunel łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Prace budowlane zakończą się w 2023 roku. Kolejny rok potrwa wyposażanie tuneli w konieczne systemy oraz testy wszystkich urządzeń.

Tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA