Mielczanie zyskają nowy przystanek – niebawem ruszają prace budowlane. Powstanie dodatkowy punkt zatrzymywania się pociągów, który zwiększy dostępność mieszkańców do kolei i ułatwi komunikację. Budowa przystanku, to inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za nieco ponad 3 mln zł, realizowana w ramach "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025".
13 marca w Mielcu rozpoczną się prace przy budowie nowego przystanku. Nowy obiekt o nazwie Mielec Południowy zostanie wybudowany na trasie Padew - Dębica. Jego lokalizację, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców zaplanowano w rejonie strefy ekonomicznej, w pobliżu przejazdu kolejowo-drogowego. Dodatkowy punkt dostępu do kolei zwiększy możliwości komunikacyjne mielczan. Łatwiejsze będą codzienne przejazdy koleją do pracy, szkoły, a także okazjonalne. Lepsza komunikacja sprzyja poprawie warunków życia mieszkańców. Ułatwienia w dostępie do kolei, to także zysk dla środowiska.
– Walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym i dlatego realizujemy projekty, które przybliżają do obywateli transport zbiorowy. Dzieje się tak w transporcie samochodowym, gdzie dofinansowujemy przewozy autobusowe realizowane przez samorządy, a także w transporcie kolejowym, gdzie odbudowujemy linie kolejowe oraz budujemy nowe przystanki. Dzięki temu coraz więcej osób może korzystać z kolei, która jest bezpiecznym i ekologicznym środkiem transportu. Z dobrych efektów naszej pracy korzystają m.in. mieszkańcy woj. podkarpackiego – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
– Inwestycje PLK S.A., realizowane przy wsparciu Rządowego Programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, zapewniają podróżnym lepszy dostęp do kolei regionalnej i międzywojewódzkiej. Program przystankowy odpowiada na potrzeby pasażerów. Sprzyja zwiększeniu możliwości komunikacji, bezpieczeństwa i poprawie warunków życia, zarówno mieszkańców Podkarpacia, jak również innych województw w Polsce – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na nowym przystanku Mielec Południowy przygotowany będzie wysoki peron, ułatwiający podróżnym wsiadanie do pociągów. Będą wiaty, ławki i tablice informacyjne. Lepszy dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią pochylnie. Wyposażenie peronu w ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze oraz oznakowanie w alfabecie Braille’a, zwiększy komfort podróżnym niewidomym i niedowidzącym.
Budowę nowego przystanku Mielec Południowy zaplanowano w ramach "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025". Zakończenie prac przewidziane jest w trzecim kwartale 2023 r.
Zmiany w organizacji ruchu podczas prac
Realizacja robót przy budowie nowego przystanku, wymaga zmian w rozkładzie jazdy pociągów. Od 13 marca do 27 kwietnia, obowiązywała będzie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Rzochów - Mielec - Padew. Zmiany zostały uwzględnione w korekcie rozkładu jazdy, zaplanowanej od 12 marca br.
Rządowy Program dla Podkarpacia
W województwie podkarpackim, Rządowy Program Przystankowy obejmuje 9 inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach: Przemyśl, Hurko, Medyka, Żurawica, Ropczyce, Strzyżów, Mielec, Chorzelów Południowy, Zaklików. Realizowane są już umowy na zaprojektowanie i wykonanie prac dla 8 zadań. W I i w II kwartale rozpoczną się kolejne prace budowlane.
Celem "Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025" jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej.
Na ten cel przeznaczono 1 mld zł w całej Polsce. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac, związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów. W "Rządowym Programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025" uwzględniono 185 lokalizacji na liście podstawowej.
Źródło: PKP PLK