[Warszawa] Jest szansa na FIDIC od przyszłego roku

RynekInfrastruktury
Polski Związek Pracodawców Budownictwa chce wykorzystać nową perspektywę budżetową do zaproponowania nowych rozwiązań prawnych dla zamówień publicznych. Jeśli wszystko pójdzie z planem jeszcze w styczniu na biurko ministra Sławomira Nowaka trafi projekt standaryzacji umów. – Chcemy namówić kolei, żeby zmieniła to podejście stosując standardowe zapisy FIDIC, oczywiście dostosowane do prawa polskiego – powiedział prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Marek Michałowski.
– Jako związek pracujemy nad dostosowaniem żółtego FIDICa do prawa polskiego bez ingerencji w zapisy merytoryczne – powiedział Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, dodając, że prace nad projektem mogą zakończyć się jeszcze w styczniu. – Prace wymagają uwzględnienia wielu aktów prawnych, ale liczymy na to, ze uda się ją przygotować do końca stycznia. Chcemy ją przedstawić ministrowi Nowakowi, któremu podlegają zarówno drogi jak i kolej. Niedawno rozmawiałem z ministrem Nowakiem i był on zainteresowany taką umową – powiedział Michałowski.

Żółty FIDIC to międzynarodowy standard umów zawieranych przy projektach typu „zaprojektuj-zbuduj”, czyli jednej z najpopularniejszych form zamówień publicznych stosowanych w drogownictwie i na kolei.

 

Budowlańcy podkreślają, że wprowadzenie jednoznacznych zapisów FIDIC bardzo ułatwiłoby realizację projektów, zmniejszając liczbę konfliktów pomiędzy inwestorem a wykonawcą. - Trzeba zauważyć, że właściwie wszyscy inwestorzy publiczni opierają się na FIDICu. Problem polega na tym, jak głęboko ingerują oni w treść umów opartych na tym standardzie – zauważył Michałowski.

 

Chociaż branża budowlana od dawna zabiega o wprowadzenie międzynarodowego standardu umów, o FIDICu zrobiło się szczególnie głośno w związku z serią upadłości firm budowlanych, które realizowały kontrakty drogowe. Wówczas przedsiębiorcy przekonywali, że wielu problemów dałoby się uniknąć, gdyby zapisy umów podpisywanych przy zamówieniach publicznych, uwzględniały interes obydwu podpisujących je stron.