Odcinek drogi ekspresowej S7 Modlin – Czosnów pod Warszawą udostępniony kierowcomFot. GDDKiA

Odcinek drogi ekspresowej S7 Modlin – Czosnów pod Warszawą udostępniony kierowcom

REKLAMA

W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) udostępniła kierowcom jeden z trzech realizowanych fragmentów drogi ekspresowej S7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem. Chodzi o odcinek od Czosnowa do Modlina o długości 9,7 km. Tym samym kierowcy będą mieli do dyspozycji 285 km drogi ekspresowej między Gdańskiem a Warszawą - od węzła Gdańsk Południe do węzła Płońsk Południe oraz odcinek Modlin - Czosnów.

Dwie jezdnie po trzy pasy ruchu

Dotychczasowa dwujezdniowa i dwupasmowa droga stanie się trzypasmowa. Dostępność do trasy ekspresowej będzie możliwa poprzez dwa węzły drogowe: Modlin i Nowy Dwór Mazowiecki. Konstrukcja mostu na Wiśle w Zakroczymiu została uzupełniona o chodnik (w kierunku Warszawy) i ścieżkę rowerową (w kierunku Gdańska). Powstały drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, wiadukty, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dofinansowanie z programu FEnIKS

Odcinek Modlin - Czosnów zrealizowała firma Budimex. Koszt umowy to blisko 600 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

Planowany całkowity koszt realizacji trzech odcinków drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów wynosi nieco ponad 2,8 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to blisko 1,5 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1,2 mld zł.

S7 Płońsk - Czosnów

35 km drogi krajowej nr 7 GDDKiA podzieliła na trzy kontrakty. Wszystkie zadania polegają na rozbudowie istniejącej drogi do parametrów trasy ekspresowej. Roboty są realizowane przy zapewnieniu ciągłej przejezdności pojazdów dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Dziś GDDKiA oddaje do użytkowania odcinek od Czosnowa do Modlina, natomiast trwają jeszcze prace na dwóch fragmentach: Płońsk Południe - Załuski i Załuski - Modlin. Obecnie układana jest już nawierzchnia, a także wykonywane są prace brukarskie. Toczą się też roboty mostowe, jak i te związane z przebudową kolizji z urządzeniami podziemnymi. Trwa również budowa ekranów akustycznych oraz montaż ich wypełnienia.

Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:

REKLAMA

• Płońsk Południe - Załuski: 82 proc.

• Załuski - Modlin: 93 proc.

Dla obu kontraktów zostały podpisane aneksy wydłużające czas na ukończenie. W przypadku odcinka Płońsk Południe - Załuski termin mija w marcu 2026 r., a dla środkowego zadania był to sierpień 2025 r.

W procedowaniu są roszczenia wykonawców tych dwóch odcinków, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Niezależnie od toczących się procedur kontraktowych, mobilizujemy wykonawców, by udostępnić trasę główną jeszcze w tym roku.

S7 Czosnów - Warszawa

Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 9-kilometrowego fragmentu pomiędzy Czosnowem a Kiełpinem. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał postanowienie uzgadniające w sprawie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Prace będą mogły rozpocząć się po uzyskaniu decyzji ZRID. Zakończenie robót, zgodnie z zawartą umową, przewidywane jest w maju 2027 r. W procedowaniu są jednak roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych, co oznacza, że termin ten może zostać przesunięty.

Dla ostatniego odcinka, od Kiełpina do Warszawy (12,9 km), przygotowywana jest dokumentacja projektowa na potrzeby uzyskania decyzji ZRID.

Odbiór dokumentacji planujemy w II kw. 2026 r. przed złożeniem wniosku o decyzję ZRID. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację robót budowlanych wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

Żródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA