Czy węgierskie autobusy marki Ikarus ponownie zagoszczą na stałe na ulicach Wrocławia i ościennych gmin? Nie jest to wykluczone. Na razie od poniedziałku 14 listopada do piątku 18 listopada MPK Wrocław testował będzie najnowszy model tego producenta – całkowicie niskopodłogowy autobus elektryczny Ikarus 120 E w wersji solo.
Autobus będzie testowany na liniach kursujących w kierunku gminy Długołęka i będzie kursował na wybranych liniach wchodzących w skład Wrocławskich Linii Aglomeracyjnych (ich numery zaczynają się od cyfry "9").
W pierwszym dniu testów, elektryczny Ikarus będzie kursował na następujących trasach:
- z Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu o godzinie 15:05 – jako linia 924,
- z ul. Mulickiej we Wrocławiu o 17:24 – jako linia 934,
- ze Stępina o 16:34 – jako linia 924,
- z Jaksonowic o 18:25 – jako linia 934,
- z Łoziny o 18:51 – jako linia 904.
Na przejazd testowanym autobusem należy zakupić taki sam bilet, jaki obowiązuje na kursy linii aglomeracyjnych, które realizowane są pozostałym taborem.
– Unowocześniamy komunikację aglomeracyjną, dlatego po raz kolejny testujemy autobus o napędzie elektrycznym na liniach łączących Wrocław z Gminą Długołęka. Tym razem, wyjątkowo, nie będzie to autobus przegubowy – informuje Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
– Ten nowoczesny pojazd został wyprodukowany w 2021 roku, ma 12 metrów długości, 3 pary drzwi i jest w stanie przewieźć 86 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących a według producenta jego zasięg na pełnym naładowaniu baterii powinien wynieść ok. 350 km, co także jest przedmiotem prowadzonych testów – dodaje.
Wrocławskie Linie Aglomeracyjne to wspólny projekt realizowany przez miasto Wrocław i kilka ościennych gmin. Projekt jest realizowany od sierpnia 2021 roku. Tylko w bieżącym roku na liniach WLA testowane były już trzy inne typy autobusów Mercedes-Benz Conecto G, Solaris Urbino 18 i najnowszy elektryczny Solaris Urbino 18 Electric.
Historia autobusów marki Ikarus we Wrocławiu
Pierwsze wozy tego węgierskiego producenta pojawiły się we Wrocławiu w 1981 roku. Od tego czasu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu kupiło łącznie aż 325 takich autobusów. Kursowały w barwach MPK przez 33 lata. Ostatnie sztuki miały na liczniku ponad milion kilometrów. Pod koniec października 2014 roku zorganizowane zostały ostatnie, darmowe kursy Ikarusem.
Ostatnie wrocławskie Ikarusy skasowano po pojawieniu się w MPK nowych pojazdów – nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów innych marek, które wyparły najbardziej wysłużone wozy. Ostatni pojazd trafi w ręce miłośników, do Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.