Na węźle drogowym Szczecin Kijewo zostały otwarte łącznice relacji Stargard - Kołbaskowo i Gdańsk - Stargard. Przejezdna jest również na całej długości zachodnia jezdnia zbiorczo-rozprowadzająca. Były to dwie ostatnie zamknięte łącznice.
Teraz już funkcjonuje cały układ drogowy przebudowanego węzła. Dzięki nowym łącznicom o znacznie łagodniejszych łukach, normatywnym pasom włączeń i wyłączeń, jezdniom zbiorczo-rozprowadzającym w ciągu A6 i nowym wiaduktom węzeł zapewnia większą przepustowość, komfort przejazdu i bezpieczeństwo niż przed przebudową.
Jeszcze przez najbliższe około dwa tygodnie, w rejonie węzła, będą obowiązywały ograniczenia prędkości na A6 i DK10. Wynika to z trwających ostatnich prac wykończeniowych i porządkowych. Na łącznicy relacji Stargard - Kołbaskowo zlokalizowany jest jeszcze zjazd na zaplecze budowy, które będzie w najbliższym czasie likwidowane.
Pod koniec kwietnia został otwarty nowy wiadukt nad autostradą A6 w ciągu DK10. Oznaczało to znaczące zmniejszenie utrudnień na trasie Szczecin - Stargard. Na czas weekendu majowego wprowadzono ułatwienia przejazdu - ruch dwoma jezdniami autostrady A6. Ostatecznie od początku czerwca przejazd autostradą A6 zaczął odbywać się na stałe dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Od 14 czerwca dostępny jest pełny przekrój jezdni DK10. Dzisiaj wraz z otwarciem ostatnich zamkniętych jeszcze łącznic kierowcy mogą korzystać już z całego węzła. Warto zaznaczyć, że termin zakończenia inwestycji to 18 lipca tego roku, ale już przed wakacjami udało się udrożnić przejazd przez węzeł.
Węzeł Szczecin Kijewo stanowi połączenie autostrady A6 z DK10. Jest to również główny węzeł łączący Szczecin z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Węzeł został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie rozbudowany w latach 70. i 80.
W ramach przebudowy zostały wykonane nowe, szersze wiadukty, pod którymi jest miejsce nie tylko na dwie jezdnie autostrady, ale także na nowe jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. W rejonie węzła starą, betonową nawierzchnię autostrady zastąpiła nowa nawierzchnia bitumiczna. Nowe łącznice mają łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. W efekcie powstał większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Z pierwotnym wykonawcą węzła drogowego Szczecin Kijewo - nieistniejącą już firmą Energopol Szczecin - jesienią 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) musiała rozwiązać umowę z powodu nierealizowania prac. Inwestycja była gotowa w zaledwie 20 proc. Wykonane prace zostały zinwentaryzowane i GDDKiA ogłosiła nowe przetargi na dokończenie prac. Zostały one podzielone na mniejsze zadania w celu jak najszybszego ukończenia kluczowego elementu - nowego wiaduktu nad A6. Do końca 2020 roku został dokończony nowy wiadukt nad A6 wraz z północną jezdnią DK10 oraz dwie łącznice. Wiosną ubiegłego roku ruszyły pozostałe roboty na węźle w ramach trzeciego etapu prac.
Dofinansowanie z UE
Przebudowa węzła Szczecin Kijewo była dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dofinansowanie w kwocie 109,76 mln zł było przyznane na cały projekt przebudowy autostrady A6 Szczecin Kijewo - Rzęśnica łącznie z zakończoną w 2020 roku przebudową odcinka Szczecin Dąbie - Rzęśnica.
Źródło: GDDKiA