Będzie lepszy dostęp do kolei dla podróżnych oraz sprawniejszy przewóz towarów na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto dzięki planowanym zmianom na stacji Maksymilianowo, w województwie kujawsko-pomorskim. Ogłoszono przetarg na jej modernizację w ramach prac na linii kolejowej nr 201. Zakończenie inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. planowane jest w 2029 r. Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują:
Stacja Maksymilianowo jest jedną z ważniejszych na terenie woj. kujawsko-pomorskiego, także ze względu na krzyżowanie się dwóch istotnych dla przewozu ładunków z południa na północ kraju linii kolejowych: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz nr 131 (Chorzów Batory – Tczew). Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na jej modernizację w ramach zadania pn. „Zaprojektowanie (w zakresie branży SRK i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: „Odcinek 1 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 stacja Maksymilianowo” w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna”.
Na stacji przebudujemy trzy perony, które dzięki nowemu przejściu pod torami z windami zapewnią lepszy dostęp do kolei dla podróżujących w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta. Zmieni się układ torowy dla linii nr 201 i 131. Przebudujemy tory o łącznej długości 38 km oraz zabudujemy 100 rozjazdów. Powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie wielopoziomowe dla wspomnianych linii, a także 4 mosty kolejowe, 1 most kolejowy oraz 1 wiadukt drogowy. Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów zapewnią nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieć trakcyjna. Linia nr 201 zostanie dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Na zmodernizowanym odcinku linii nr 131 te prędkości wyniosą odpowiednio 200 i 120 km/h.
Podpisanie umowy planujemy w III kwartale 2025 r., a zakończenie zadania w 2029 r. Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.
Alternatywna trasa połączy dwa regiony
Prace na stacji Maksymilianowo odbędą się w ramach modernizacji linii nr 201. Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z woj. kujawsko-pomorskim. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
W ramach projektu zaplanowaliśmy przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowę nowych przystanków, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją. Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawi to dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).
Prace budowlane powiązane z projektem modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta prowadzone są od 2021 r. W tym roku zakończyliśmy prace na bajpasie kartuskim oraz linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214, w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze prace na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów. We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy, a w grudniu planowane jest podpisanie umowy dotyczącej robót na odcinku Kościerzyna – Somonino (linia nr 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214). Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w 2028 r. a na pozostałych (Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów) w latach 2025-2030.
Źródło: PKP PLK S.A.