Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, w 2023 roku wzrosły wpływy z opłat za przejazd samochodów ciężarowych i autobusów po płatnych odcinkach dróg krajowych w Polsce. Od 1 lipca 2020 roku organem odpowiedzialnym za pobór opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych lub ich odcinkach jest Krajowa Administracja Skarbowa. Organem odpowiedzialnym za politykę państwa w zakresie opłaty elektronicznej jest minister właściwy do spraw transportu.
Według zebranych danych w ubiegłym roku wpływy te wyniosły 2 mld 274,1 mld zł. To więcej niż w 2022 roku, w którym wpływy wyniosły łącznie 2 mld 2 mld 108,7 mln zł.
Przypomnijmy, obecnie sieć płatnych dróg krajowych w Polsce liczy prawie 3700 kilometrów i od 2017 roku nie była powiększana. Za przejazd płatnymi odcinkami w naszym kraju, opłaty muszą uiszczać wszystkie pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, a więc m.in. ciężarówki czy autobusy.
W Polsce poza drogami krajowymi opłaty są pobierane od wszystkich pojazdów za przejazd koncesyjnymi odcinkami autostrad oraz wybranymi odcinkami autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica, zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
W 2024 roku opłata za przejazd kilometra płatnej drogi krajowej w Polsce, to koszt od 23 groszy do 73 groszy, w zależności od normy emisji spalin danego pojazdu, jego dopuszczalnej masy całkowitej oraz klasy drogi z której korzysta.