Z Berlina do Kołobrzegu rowerem. Rusza drugi etap budowy zachodniopomorskiej sieci tras

Orzech

– Nikt nie jedzie tak szybko jak my, żaden inny region nie realizuje tak spektakularnych inwestycji w infrastrukturę rowerową – chwali się marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. I zapowiada start drugiego etapu unikalnej w skali kraju i Europy budowy sieci tras rowerowych, w tym pętli Berlin-Szczecin-Kołobrzeg, finansowanej z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego oraz z programu INTERREG.

Słowa marszałka znajdują potwierdzenie na portalu Mapa Dotacji UE. Zawiera on 129 opisów dofinansowanych z Funduszy Europejskich zachodniopomorskich inwestycji w infrastrukturę rowerową, w tym 89 projektów realizowanych w ramach kończącej się perspektywy finansowej 2014-2020. Najświeższe to Trasa Pojezierna (projekt wartości ponad 45 mln zł, z unijnym wsparciem przeszło 38 mln zł), Trasa Nadmorska (koszty 16,8 mln zł, dofinansowanie UE ponad 14 mln zł), etap II Trasy Pojezierzy Zachodnich (9,6 mln zł z UE w stosunku do 11,4 mln zł kosztów całkowitych).

Pierwszy etap koncepcji budowy tras rowerowych w woj. zachodniopomorskim obejmuje ponad 1100 km ścieżek, tuneli i kładek dla jednośladów. Gotowych jest już w sumie 630 km, a w fazie realizacji ponad 250 km. Rowerzyści mogą już korzystać z długodystansowych szlaków: Velo Baltica, Blue Velo, Trasy Pojezierzy Zachodnich, Starego Kolejowego Szlaku, czy Trasy wokół Zalewu Szczecińskiego. Wiele innych inwestycji znajduje się na finiszu, więc Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zdecydował o rozpoczęciu wdrażania drugiego etapu - budowy odcinków kolejnych sześciu tras.

Wśród nich jest trasa, która połączy stolicę Pomorza Zachodniego, stolicę Niemiec i popularny nadbałtycki kurort. Będzie miała formę pętli. Południowa odnoga prowadzić będzie przez Siekierki, Trzcińsko-Zdrój, Myślibórz, Barlinek, Choszczno, Drawsko Pomorskie, a od Złocieńca do Kołobrzegu włączy się w Stary Kolejowy Szlak. Północna odnoga ma przebiegać przez polsko-niemiecką granicę w okolicach miejscowości Pargowo, a dalej przez Szczecin, Stepnicę, Golczewo, Gryfice, Gościno.

Nikt nie jedzie tak szybko jak my, żaden inny region nie realizuje tak spektakularnych inwestycji w infrastrukturę rowerową – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Nasza sieć tras będzie miała docelowo 1500 kilometrów! Planujemy teraz między innymi stworzenie urokliwej Trasy Doliny Rzeki Płoni. Natomiast we współpracy z niemieckimi samorządami chcemy zbudować i promować trasę Berlin-Szczecin-Kołobrzeg, która ma przeogromny potencjał.

Władze regionu podkreślają, że sieć tras rowerowych rozwija się dzięki dobrej współpracy z lokalnymi samorządami. Wicemarszałek Tomasz Sobieraj tłumaczy, że przygotowując kolejne projekty, zarząd województwa chce docenić te gminy, które już podjęły wysiłek finansowy i budują drogi rowerowe na swoim terenie. Nowe trasy pozwolą "spiąć" je w większą całość.

Konsultacje z lokalnymi samorządami, a także z niemieckimi samorządowcami, już się rozpoczęły. Koszty wszystkich projektów przewidzianych w II etapie sieci tras rowerowych szacowane są na 434 mln zł. Powstać ma ponad 300 km ścieżek, a cała sieć długodystansowych regionalnych szlaków rowerowych będzie liczyła w sumie 1500 km.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP