90 mln zł wsparcia na niskoemisyjny transport miejski dla woj. lubelskiegoFot. Solaris Bus & Coach sp. z o.o.

90 mln zł wsparcia na niskoemisyjny transport miejski dla woj. lubelskiego

Orzech
Orzech
REKLAMA

90 mln zł wsparcia na niskoemisyjny transport miejski dla woj. lubelskiego. Zakup 20 trolejbusów, budowa niemal 6 km ścieżek rowerowych oraz modernizacja infrastruktury komunikacyjnej to tylko niektóre efekty projektów, które zostaną zrealizowane w Lublinie, Mełgwi oraz Głusku dzięki wsparciu Funduszy Europejskich.

• Marszałek Jarosław Stawiarski oraz wicemarszałek Piotr Breś popisali 4 umowy o dofinansowanie projektów w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

• Wartość zawartych umów to blisko 121,8 mln zł, z czego ponad 90 mln zł to wsparcie UE.

• Podpisanie umów o dofinansowanie jest efektem rozstrzygnięcia naboru w zakresie Działania 5.1 Niskoemisyjny transport miejski, w którym alokacja wynosiła 32,4 mln euro, czyli ponad 138,5 mln zł.

Celem "Działania 5.1 Niskoemisyjny transport miejski" jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej. Cel ten ma przełożenie na projekty planowane do realizacji.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Lublin Sp. z o.o. zrealizuje projekt pn. „Zrównoważona mobilność miejska – rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Lublinie”. Inwestycja polega na budowie budynku obsługi pojazdów MPK przy ul. Głuskiej w Lublinie wraz z myjnią przejazdową i pętlą nawrotową. W ramach rozbudowy zajezdni na potrzeby bazy trolejbusowej dla pojazdów o napędzie alternatywnym powstaną także dojazdy i miejsca postojowe dla autobusów, a także instalacje oświetleniowe LED.

REKLAMA

Projekt zakłada również zakup 20 trolejbusów zeroemisyjnych oraz przeszkolenie 40 kierowców i 20 pracowników zaplecza technicznego w zakresie serwisowania pojazdów. „Infrastruktura dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego w Lublinie” to z kolei projekt realizowany przez Gminę Lublin, polegający na rozbudowie systemu dróg rowerowych i pieszych.

Realizacja inwestycji dotyczy infrastruktury dla ruchu niezmotoryzowanego oraz likwidacji utrudnień i zagrożeń w ruchu pieszym i rowerowym poprzez tworzenie możliwie bezkolizyjnych, ciągłych i bezpiecznych tras pieszych i rowerowych.

Z kolei Gmina Głusk zrealizuje projekt pn. „Poprawa dostępności komunikacji publicznej na terenie gminy Głusk”, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa i dostępności transportu publicznego oraz rozwój zrównoważonej mobilności na terenie gminy. Projekt Gminy Mełgiew pn. „Rozwój infrastruktury dla transportu niskoemisyjnego w gminie Mełgiew” o wartości ponad 4,8 mln zł i wsparciu UE w wysokości 4 mln zł pozwoli na przebudowę węzła przesiadkowego w Mełgwi w zakresie remontu nawierzchni i utworzenia stacji ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych przy istniejącym Park&Ride.

Projekt zakłada także działania promujące korzystanie z niskoemisyjnego transportu zbiorowego, rowerowego i niezmotoryzowanego w postaci pikników edukacyjnych organizowanych w szkołach podstawowych na terenie gminy oraz spotu promocyjnego. Powyższe działania pozwolą na realizację celu projektu, którym jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej w kierunku gospodarki zeroemisyjnej poprzez inwestycje zwiększające ruch pieszy i rowerowy w centrach miast i ich obszarach funkcjonalnych.

– „Miasto Lublin od lat przoduje w dziedzinie ekologicznego transportu publicznego, będąc jednym z trzech miast w Polsce – obok Gdyni i Tychów, które od połowy XX wieku wykorzystują trolejbusy w transporcie zbiorowym. Dzięki Funduszom Europejskim zarówno Lublin, jak i Głusk oraz Mełgiew staną się miejscami bardziej ekologicznymi i przyjaznymi do życia” – powiedział Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Piotr Breś.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA