DODAJ

Milion metrów kwadratowych biur w Polsce zajętych przez firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu

Polska
Milion metrów kwadratowych biur
Kajtman
2013-04-26 12:31:25

Centra outsourcingowe są jednym z najsilniejszych motorów rozwoju na rynku powierzchni biurowych w kraju. Dla przykładu, około 70 proc. wszystkich krajowych realizacji firmy Skanska Property Poland w roku 2012 to inwestycje na potrzeby sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Z wyliczeń Jones Lang LaSalle wynika, że w sumie firmy branży wynajęły już milion metrów kwadratowych biur. Branża odpowiada obecnie za większość transakcji w miastach regionalnych. Głównymi ośrodkami rozwoju są Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, Poznań i Katowice.


 


Klienci sektora nowoczesnych usług dla biznesu są najliczniejszymi najemcami biurowców ulokowanych w miastach poza stolicą. Z roku na rok ich liczba wzrasta.


 


Rynek powierzchni biurowych w miastach poza Warszawą niewątpliwie należy do klientów branży nowoczesnych usług dla biznesu, którzy lokują i prężnie rozwijają swoje centra w Polsce. Wiele z tych firm wybiera biura Skanska – we Wrocławiu praktycznie dwa całe budynki wypełniły się firmami z sektora i prowadzimy zaawansowane negocjacje z kolejnymi firmami na innych naszych projektach – mówi Waldemar Olbryk, prezes Skanska Property Poland.


 


Szacujemy, że sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce może zajmować ok. 1 mln mkw. powierzchni biurowej. Dane te opieramy na informacjach dotyczących wysokości zatrudnienia w centrach usług przeliczając je na liczbę mkw. powierzchni biurowej przypadającej na jednego pracownika. Co ciekawe, np. w Krakowie lub Łodzi firmy z sektora zajmują około 40% całkowitych zasobów biurowych miasta – mówi Mateusz Polkowski, starszy analityk rynku, Jones Lang LaSalle.


 


Rozwojowy sektor


 


Według danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL, zatrudnienie w samych zagranicznych centrach nowoczesnych usług dla biznesu ulokowanych w Polsce przekroczyło w grudniu 2012 r. 100 tys., a do końca 2013 roku będzie to 115-120 tys. osób.


 


Do zagranicznych centrów należy dodać jednostki z polskim kapitałem, których liczba i skala z roku na rok wyraźnie rośnie. Standardowo w nowoczesnych budynkach budowanych dla sektora na każdego z pracowników przypada maksymalnie 10 mkw. powierzchni biura (górna granica), gdyż pod uwagę bierze się także sale konferencyjne, korytarze, pomieszczenia socjalne i administracyjne itp.


 


Sektor usług dla biznesu jest jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Branża rosła w ostatnich latach o ponad 20 proc. rocznie i między rokiem 2009 a 2012 liczba pracowników w samych zagranicznych centrach zwiększyła się o około 50 tys. osób.


 


Sektor usług dla biznesu od kilku lat rozwija się w Polsce w tempie dwucyfrowym. Możemy spodziewać się, że będzie to stabilny poziom wzrostu w kolejnych latach. Już w tej chwili centra mają zabezpieczone kontrakty na 3 do 5 lat do przodu, ponieważ umowy outsourcingowe podpisuje się na kilka okresów rozliczeniowych. Wynika to z faktu, że najlepsze efekty daje długofalowa współpraca, w której dostawca usług outsourcingowych dobrze poznaje przejmowane procesy i proponuje kolejne optymalizacje – mówi Krystian Bestry Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Europe. – Drugim warunkiem stabilności sektora w kraju jest przejmowanie coraz bardziej zaawansowanych zadań, wymagających specjalistycznej wiedzy, szerokiej dostępności utalentowanych kadr, znajomości wielu języków obcych, rozumienia kultury zachodniej i dogodnej lokalizacji blisko kluczowych klientów. Takich warunków nie są w stanie zapewnić ani inne kraje regionu ani nawet świata. Dlatego zadań, które w tej chwili trafiają do polskich centrów nie da się przenieść łatwo do Indii czy Chin, wręcz przeciwnie, wzrastająca specjalizacja Polski w tym obszarze będzie z pewnością przyciągać kolejne inwestycje – tłumaczy.


 


Biura na miarę usług


 


Firmy sektora to organizacje aktywnie poszukujące nowej, wygodnej powierzchni biurowej, zmieniając oblicze polskich miast, zwłaszcza poza stolicą. Jak wskazują deweloperzy, przedsiębiorstwa outsourcingowe to bardzo wymagający klienci, na potrzeby których powstają budynki o nowych dla polskich ośrodków miejskich standardach.


 


Firmy z sektora usług dla biznesu potrzebują nowoczesnych, komfortowych biur, które spełnią wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa danych, a także duże potrzeby wizerunkowe firm. Co ważne, coraz więcej przedsiębiorstw zwraca uwagę na zielone rozwiązania w budynkach. Filozofia zrównoważonego rozwoju staje się dla centrów BPO/SSC ważnym elementem budowania strategii firmy odpowiedzialnej i wykorzystującej najnowsze, oszczędne i efektywne na wielu płaszczyznach rozwiązania – mówi Waldemar Olbryk.


 


Skanska Property Poland to pierwszy deweloper, który w szczegółach rozpoznał potrzeby i oczekiwania firm sektora nowoczesnych usług dla biznesu odnośnie biur i opisał je w raporcie „BPO/SSC Biura na miarę usług”, czyli wytyczne dla powierzchni biurowych, dopasowanych do wymagań klientów z tej branży.


 


Budynki tworzone na potrzeby branży BPO/SSC muszą być dobrze przemyślane i wyważone pod każdym względem. Firmy poszukują dobrego designu, ale nie przesadzonych, niczemu nie służących rozwiązań. Wymagają wysokiej jakości materiałów i wykonania, ale przedkładają funkcjonalność, trwałość i energooszczędność nad efektowność realizacji. Chcą mieć wpływ na projekt na etapie jego powstawania i cenią sobie elastyczność dewelopera, który będzie potrafił dopasować aranżację budynku do zmieniających się dynamicznie potrzeb przedsiębiorstwa – mówi Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. leasingu i asset management w firmie Skanska Property Poland.


 


Nowo powstające budynki biurowe klasy A będą w dużej części wynajmowane przez firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Okres dekoniunktury, spowalniający inwestycje w innych gałęziach gospodarki sprzyja rozwiązaniom outsourcingowym. Polska jest jedną z najatrakcyjniejszych lokalizacji dla tego typu inwestycji na świecie. Dlatego możemy się spodziewać wielu nowych realizacji powstających na potrzeby zarówno nowych inwestorów, jak i już istniejących, prężnie rozwijających się centrów.