Sektor usług biznesowych wynajął 210 000 mkw. biur poza Warszawąfot. Damian Daraż

Sektor usług biznesowych wynajął 210 000 mkw. biur poza Warszawą

Polska
Kajtman
Kajtman
REKLAMA
Aż 210 000 mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej wynajęły w pierwszym półroczu 2017 firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Stanowi to 60% ogólnego popytu poza stolicą. Według prognoz ABSL, zatrudnienie w centrach usług w Polsce stale rośnie i w 2020 r. może osiągnąć około 300 000 osób. To wzmocni zapotrzebowanie na biura. O inwestorów będą coraz aktywniej walczyć również mniejsze miasta.
Firma doradcza JLL przeanalizowała aktywność najemców z sektora usług dla biznesu w pierwszej połowie 2017 r. poza Warszawą.
Sektor usług dla biznesu rokrocznie wynajmuje w Polsce coraz więcej biur. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy na ośmiu największych rynkach regionalnych poza stolicą wynajęto ponad 187 000 mkw., a uwzględniając także mniejsze ośrodki – 210 000 mkw. Najwięcej – prawie 66 000 mkw. przypadło na Kraków. Z kolei, rekordowy w skali kraju udział sektora w popycie odnotowała Łódź, gdzie niemal 80% zapotrzebowania na biura wygenerowały firmy BPO/SSC. Największe umowy najmu podpisały takie firmy jak ATOS – 21 700 mkw. w Business Park Kraszewskiego w Bydgoszczy, Brown Brothers Harriman – 14 700 mkw. w krakowskim Orange Office Park, czy Capgemini – 13 100 mkw. w Business Garden we Wrocławiu – wymienia Mateusz Polkowski, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL.
Sektor usług dla biznesu jest głównym odbiorcą projektów biurowych poza Warszawą. 
Centra usług dla biznesu zajmują 62% wynajętej powierzchni biurowej w Krakowie, 50% we Wrocławiu czy 48% w Łodzi. Dla porównania – w Warszawie jest to 9%, chociaż spodziewamy się wzrostu tego udziału w najbliższych latach. Jest to również związane ze specyfiką stolicy, w której historycznie lokowały się przeważnie główne siedziby firm. Łącznie, firmy z sektora usług dla biznesu zajmują w Polsce ponad 2 mln mkw. biur – dodaje Mateusz Polkowski.
Dziś w centrach usług biznesowych w Polsce pracuje już 244 000 wykwalifikowanych specjalistów, którzy obsługują coraz bardziej zaawansowane procesy. 
Do 2020 r. liczba zatrudnionych może osiągnąć 300 000, czyli tyle ile w tym momencie pracuje w centrach usług w Wielkiej Brytanii. Firmy te będą potrzebować nowej powierzchni biurowej, co oznacza dalszy dynamiczny wzrost rynku – Jakub Sylwestrowicz, dyrektor Działu Reprezentacji Najemcy, JLL.
REKLAMA
Mniejsze miasta w wielkiej grzeNadal w czołówce, jeśli chodzi o wolumen najmu powierzchni biurowej, pozostają duże aglomeracje – Kraków, Wrocław i Trójmiasto. Umowy często przekraczają tutaj 10 000 mkw. 
O globalnych inwestorów coraz intensywniej walczą także mniejsze ośrodki, takie jak Szczecin, Lublin czy Bydgoszcz, które oferują konkurencyjne koszty i często większą dostępność wykwalifikowanych kadr. Jednym z dobrych przykładów może być ostatnia decyzja firmy Uber o uruchomieniu centrum wsparcia biznesowego w Lublinie, jak również umowa najmu działającej już w Bydgoszczy firmy ATOS – informuje Jakub Sylwestrowicz.
Nowe umowy najmu oraz regularne przedłużenia i ekspansje obrazują skalę rozwoju sektora usług biznesowych w polskich miastach regionalnych. Kraków od lat znajduje się w pierwszej dziesiątce zestawienia Tholons Top 100 Outsourcing Destinations. W tym roku stolica Małopolski awansowała o jedno oczko na ósme miejsce, wyprzedzając Warszawę, Wrocław, ale i wiele globalnych lokalizacji. Polska jest dziś najbardziej rozwiniętym rynkiem BPO/SSC/ITO w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. 
Nowe wyzwania i nowe powierzchnieDynamiczny rozwój sektor usług dla biznesu w Polsce zmienia nie tylko mapę biurową poszczególnych miast. Zmieniają się również projekty i przestrzenie biurowe, aby jeszcze lepiej odpowiedzieć na potrzeby pracowników tej branży.
Dziś jednym z ważniejszych narzędzi rekrutacyjnych jest biuro. Powinno ono odpowiadać na potrzeby coraz młodszych pokoleń pracowników. Są oni biegli w nowoczesnych technologiach, otwarci na innowacje i kreatywne rozwiązania. Dlatego powierzchnia biurowa powinna być zaaranżowana tak, aby godzić różne style pracy zespołu i odpowiadać na potrzeby chwili. Pracodawcy z sektora nowoczesnych usług biznesowych tworzą więc w swoich biurach różne strefy – służące burzy mózgów, oficjalnym spotkaniom, pracy w skupieniu czy relaksowi. Ponadto, coraz większą uwagę przykładają do otoczenia budynku i jego pozabiznesowych funkcji. Firmy wychodzą bowiem z założenia, że kompleks biurowy to jedna z najważniejszych wizytówek firmy – wyjaśnia Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Doradztwa ds. Miejsca Pracy, JLL.
Źródło: materiały prasowe

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA