Wyniki sprzedażowe deweloperów mieszkaniowych w I kw. 2013 r.

Wyniki sprzedażowe deweloperów mieszkaniowych w I kw. 2013 r.

Polska
Kajtman
Kajtman
REKLAMA

Większość deweloperów mieszkaniowych z obawą oczekiwała 2013 r. Część z nich twierdziła, iż nienajlepsza sytuacja nie pogorszy się już dramatycznie. Tak czy inaczej wszystkie z nich przygotowały się do słabszego rynku koncentrując się na tańszych i mniejszych mieszkaniach. Znamy już wyniki spółek deweloperskich notowanych na GPW. O czym one świadczą?

 

Koniec funkcjonowania programu „Rodzina na Swoim”, zbiegający się dodatkowo z nadpodażą oferowanych mieszkań oraz pogarszającą się sytuacją gospodarczą, nie były z pewnością czynnikami napawającymi deweloperów optymizmem. Wyniki sprzedażowe giełdowych spółek deweloperskich wskazują jednak, iż pierwsze miesiące 2013 r. nie były wcale takie złe. Część z nich była w stanie uzyskać nawet lepsze rezultaty niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. O rekordowym wzroście sprzedaży informowała pozostająca poza giełdą spółka Atal (wzrost o 72,5% r/r). Gwałtowny spadek sprzedaży r/r odnotował w zasadzie jedynie Gant, który ze względu na poziom zadłużenia ograniczał nową ofertę dostarczaną na rynek. Dodatkowo informacje medialne o kondycji finansowej tej spółki z pewnością nie sprzyjały zawieraniu licznych transakcji.

 


Wyniki sprzedażowe giełdowych deweloperów mieszkaniowych w I kw. 2013 r.



Deweloper



Sprzedaż w I kw. 2013 r.



Sprzedaż w I kw. 2012 r.



Budimex



121



98



Dom Development



339



370



Gant (sprzedaż brutto)



75



251



Marvipol



121



112



Polnord



200



266



Robyg



303



301



Ronson



132



97



Wikana



68



85



Opracowanie: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie informacji ze spółek


REKLAMA

 

Utrzymanie wyników sprzedażowych na w miarę stabilnym poziomie nie było jednak łatwe. Nie obyło się bez dalszych obniżek cen mieszkań, co z kolei przekładało się na poziom marż. Większość firm deweloperskich podjęło szereg działań mających doprowadzić do redukcji kosztów, w tym  również osobowych. Z drugiej strony koszty sprzedaży rosły, gdyż przy tak dużej konkurencji nie mogły one pozwolić sobie na ograniczenie działań marketingowych.

 

Emmerson S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA