Dobra kondycja polskiego rynku przyciąga zagraniczne marki, a w naszym kraju powstają kolejne centra zakupowe
Pod koniec 2011 roku w Polsce dostępnych było 8,8 mln mkw. powierzchni handlowej w 381 centrach. Obok Rosji i Turcji, Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem w regionie. Jak ocenia CBRE, zawdzięczamy to silnej gospodarce z rosnącym PKB, wzrostowi siły nabywczej, stabilnej sytuacji gospodarczej oraz rosnącemu poziomowi sprzedaży detalicznej.
Nowe centra handlowe
Zainteresowanie globalnych graczy powoduje, że w naszym kraju wciąż powstają nowe centra handlowe. W największych miastach planowana jest budowa kolejnych placówek handlowo-usługowych i centrów zakupowych. Na przykład francuska sieć Auchan buduje trzy galerie handlowe w miejscowościach pod Warszawą: w Piasecznie, Wiązownie i Łomiankach. W galerii w Łomiankach ma powstać sto butików, supermarket Auchan i Leroy Merlin, a inwestycja na zostać oddana do użytku pod koniec 2012 roku. Firma Auchan jeszcze w tym roku rozpocznie rozbudowę supermarketu w Piasecznie na galerię handlową, w której znajdzie się 200 butików i kino. Centrum handlowe w Wiązownie ma być gotowe w 2015 roku.
W najbliższych latach także w Poznaniu ma powstać kilka centrów handlowych. W mieście przybędą: centrum handlowe Poznań Główny City Center, Galeria Łacina i Metropolis oraz Galeria Dębiec.
Poznań z 800-tysięczną populacją jest najbardziej nasyconym rynkiem w Polsce, podają analitycy z firmy doradczej Colliers International. Wskaźnik nasycenia wynosi tu 643 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej na 1000 mieszkańców. Otwarcie kolejnych projektów zwiększy nasycenie do 876 mkw., dając miastu ogromną przewagę w podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w kraju.
W Poznaniu powstają centra handlowe w dzielnicach, w których nie było wcześniej takich obiektów. Pierwsze nowoczesne centrum handlowe zyska poznański Dębiec. Galeria Dębiec, która tam stanie będzie stanowiła bezpośrednie zaplecze handlowo-usługowe dla mieszkańców realizowanego obecnie przy Lasku Dębieckim, osiedla Red Park, na którym docelowo ma powstać 600 mieszkań. Red Real Estate Development, który prowadzi obie inwestycje zaplanował rozpoczęcie budowy Galerii Dębiec w drugiej połowie bieżącego roku. Funkcjonalny kompleks handlowy zapewni komfort zakupów i rozrywkę w tej części miasta. Nowe multi-centrum stanie się idealnym miejscem służącym do integracji mieszkańców tej południowej części Poznania. Poza sklepami i butikami znajdzie się w nim supermarket spożywczy, wiele restauracji i kawiarni oraz klub fitness.
Z kolei, centrum handlowe Poznań Główny City Center (o powierzchni 180 mkw. z czego 58 tys. mkw. to pow. handlowa), które powstanie przy poznańskim dworcu kolejowym będzie gotowe w drugiej połowie 2013 roku. W przyszłym roku w stolicy Wielkopolski ma rozpocząć się również budowa centrum handlowego przy rondzie Rataje, którego otwarcie planowane jest na koniec 2014 roku. Znajdzie się w nim ok. 300 punktów handlowo-usługowych, w tym Carrefour, Leroy Merlin i Multikino. Powierzchnia handlowa obiektu wynosić ma 95 tys. mkw. Centrum handlowo-rozrywkowe Metropolis, w którym znajdzie się 250 sklepów, kino, kręgielnia i część rekreacyjna ma być zaś gotowe do końca 2014 roku.
Perspektywy rynku
Z raportu Cushman& Wakefield wynika, że w 2011 roku w naszym kraju oddano do użytku łącznie ok. 700 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej brutto, dzięki czemu całkowite zasoby w Polsce wynoszą ok. 10,6 mln mkw. Rok 2012 ma przynieść wzrost podaży o ok. 445 tys. mkw. Aktualnie w budowie jest ok. 755 tys. mkw., podają analitycy Jones Lang LaSalle.
W pierwszych miesiącach bieżącego roku pojawiły się zapowiedzi rozpoczęcia działalności w Polsce przez kilka zagranicznych sieci handlowych. Swoje placówki na naszym rynku chcą ulokować niemieckie sieci KIK, NKD, czy Maxi Zoo. Na polski rynek chcą wejść także rosyjska sieć obuwnicza Kari, portugalski Lanidor, łotewska sieć drogerii Attirance, czy niemiecka Bonita. Natomiast właściciel popularnego H&M zapowiada otwarcie w Warszawie pierwszego w Polsce sklepu pod marką COS (Collection of Style). Dodatkowo swoją ekspansję na rynku polskim w 2012 roku planują koncepty gastronomiczne Nordsee, Iceland Foods i Belgian Beer Cafe.