Alarm w urzędzie: Kilkanaście mostów i kładek nadaje się do pilnego remontu

Alarm w urzędzie: Kilkanaście mostów i kładek nadaje się do pilnego remontu

Wrocław
tuWroclaw.com
tuWroclaw.com
REKLAMA

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta opracowuje właśnie listę mostów, kładek i wiaduktów drogowych, które nadają się do pilnego remontu. Chce je zgłosić do najnowszego Wieloletniego Planu Inwestycyjnego. Na liście już znalazło się blisko 10 przepraw, ale obiektów w fatalnym stanie technicznym jest więcej.

Od kilku dni w remoncie jest już most Polanowicki we Wrocławiu. Dlatego do 10 grudnia kierowcy dojeżdżający do podwrocławskich Krzyżanowic muszą korzystać z objazdów. Dodatkowo ZDiUM chce zająć się naprawą mostu Jarnołtowskiego. Na przełomie października i listopada rozpoczęła się rozbiórka mostu Słodowego. Przeprawa będzie odbudowana do końca wiosny 2013 roku. Na gruntowną modernizację czekają też mosty Pomorskie. Wszystko wskazuje też na to, że w przyszłym roku wraz z przebudową ulicy Curie-Skłodowskiej kompleksowego remontu doczeka się też zabytkowy most Zwierzyniecki. We Wrocławiu przepraw, które są w fatalnym stanie technicznym jest jednak dużo więcej.

- Większość z tych mostów była budowana po II wojnie światowej, a standardy wykonania znacznie odbiegały wtedy od europejskich norm, dlatego konstrukcje szybko się zużyły i trzeba je naprawiać - mówi Ewa Mazur, rzeczniczka ZDiUM.


Zarząd odpowiedzialny za drogi właśnie opracowuje listę mostów, kładek i wiaduktów, które chce zgłosić do wpisania do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2013-2017. Dokument zawiera najważniejsze zadania inwestycyjne na najbliższe lata i pojawienie się w nim danej inwestycji mocno przybliża jej realizację w określonym czasie.


To lista obiektów, które wymagają pilnych napraw:
1. Most Jarnołtowski - drewniana konstrukcja zniszczona przez wandali, przeprawa do końca roku ma być naprawiona
2. Most Polanowicki - trwają prace wzmacniające, by po moście nadal mogły jeździć autobusy komunikacji miejskiej i pojazdy powyżej 10 ton. Remont potrwa przez miesiąc.
3. Most Zwierzyniecki - przeprawa ma być wyremontowa wraz z ulicami prowadzącymi do niej. Urzędnicy zapowiadali, że prace ruszą w przyszłym roku
4. Most Widawski - jest w fatalnym stanie technicznym. Trzeba na nim natychmiast ograniczyć dopuszczalny tonaż. Jego remont będzie wykonany do 2015 roku w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Do tego czasu za milion złotych będzie się poruszać przeprawą tymczasową wybudowaną obok w miejscu dawnej przeprawy zbudowanej przez Niemców.
5. Zachodnia estakada na placu Społecznym - czeka na remont. Na razie udało się wyremontować jej wschodnią sąsiadkę (od strony urzędu marszałkowskiego). Naprawa możliwa natychmiast, jeśli znajdą się pieniądze. Potrzeba około 5 mln złotych.
6. Południowy most Jagielloński  - jego remont w najbliższym czasie jest koniecznością.
7. Most Pęgowski - przeprawą, którą wydostajemy się z Wrocławia, jadąc w stronę Brzegu Dolnego i Obornik Śląskich za kilka lat możemy nie przejechać w ogóle, jeśli 80-letni most nie doczeka się remontu.
8. Wiadukt na Nowym Dworze nad ulicą Chociebuską. Konstrukcja powstała w latach 60-tych od lat się sypie.
9. Mosty Swojczyckie (czyli mosty Chrobrego) - odkąd zostały odbudowane po II wojnie światowej nie doczekały się gruntownej modernizacji a są ważną arterią wylotową z miasta na wschód.
10. Kładka nad ulicą Wróblewskiego w rejonie ZOO - jedna została wyremontowana, druga wciąż czeka na lifting.
11. Kładka nad aleją Jana III Sobieskiego na Psim Polu wymaga remontu by nadal mogli z niej korzystać piesi.
12. Most Tumski - stalowa konstrukcja konserwowana ostatnio pod koniec lat 90-tych rdzewieje z powodu nadmiaru zawieszanych na niej przez wrocławian i turystów kłódek miłości. By most dalej nie korodował musi przejść remont w najbliższych latach.
13. Mosty Pomorskie: mają być wyremontowane wraz z przebudową jezdni i torowiska. Na razie nie ma pieniędzy na tę inwestycję.
14. Most Słodowy - obecnie w remoncie. Przeprawa zostanie wzmocniona i podniesiona o 40 cm, w związku z wymogami przeciwpodowodziowymi. Koniec naprawy w kwietniu przyszłego roku. Koszt to 2,7 mln złotych.

Jak szacują eksperci, koszt remontów i modernizacji tych konstrukcji może oscylować nawet w granicach 100 mln złotych. A w pustej po Euro kasie miejskiej trudno będzie w najbliższych latach znaleźć fundusze.

REKLAMA
Autor: Jarosław Garbacz

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA