DODAJ

Wrocław: Mosty Średzkie jeszcze poczekają na remont. Zabrakło milionów

Drogi i mosty / Wrocław
Wrocław: Mosty Średzkie jeszcze
Mariusz Bartodziej
2019-04-26 08:13:15
Do pierwszego postępowania zgłosiło się dwóch chętnych. Oczekiwali przeszło 11 i 13 milionów złotych. Inwestycja ma tymczasem kosztować 8 mln zł, stąd brak rozstrzygnięcia. Prace mają zakończyć się w przyszłym roku.

Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. unieważniły 25 kwietnia przetarg na remont mostów Średzkich, umożliwiających komunikację pomiędzy Leśnicą a Złotnikami. Chętni mieli zgłaszać się początkowo do 13 marca, jak pisaliśmy w lutym, jednak urzędnicy czterokrotnie wydłużali termin – aż do 29 marca.

Do postępowania przystąpiło dwóch uczestników. Obaj zapewnili pięcioletnią gwarancję i wydłużenie rękojmi o dwa lata. Konsorcjum spółek Probudowa.com Sp. z o.o. oraz Dromosttor Sp. z o.o. Sp. k. oczekiwało 11 mln 256 tys. zł, a firma Strabag Sp. z o.o. 13 mln 526 tys. zł. Miasto zamierza przeznaczyć na ten cel 8 mln 11 tys. zł, dlatego unieważniło przetarg. Przyszły wykonawca ma mieć na realizację tego zadania rok od dnia podpisania umowy.

Konieczny gruntowny remont

Mosty drogowe wymagają kapitalnego remontu, z uwagi na znaczne przeciążenie konstrukcji przejazdami ponadnormatywnymi. Występują uszkodzenia konstrukcji nośnej w postaci rys, ubytków betonu i trwałych uszkodzeń izolacji – wyjaśniają urzędnicy.

Projekt inwestycji, wart blisko 150 tys. zł, przygotowywała od 2016 roku pracownia PBW Inżynieria Sp. z o. o. Realizację tego przedsięwzięcia prezydent Jacek Sutryk zawarł w swojej liście obietnic na pierwsze sto dni kadencji. Długość mostu wschodniego wynosi 63,2 m, a szerokość 10,53 m (w tym jezdnia około 7,33 m i chodnik 1,55 m). W przypadku zachodniej przeprawy to odpowiednio ok. 33,1 m oraz 10,55 m (szerokość jezdni i chodnika zbliżone).

W ramach prac remontowych nie planuje się zmiany podstawowych parametrów użytkowych mostów Średzkich – informują urzędnicy. – Podstawowe założenia do remontu są następujące: wymiana lub naprawa zdegradowanych elementów, zwiększenie trwałości konstrukcji nośnej mostów, wymiana wyposażenia obiektów, poprawa estetyki mostów, likwidacja nieczynnych sieci obcych, odtworzenie elementów ozdobnych i historycznych na obiektach zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków.

Wykonawca zacznie prace m.in. od demontażu części do wymiany bądź renowacji. Oczyści sklepienia mostów, utworzy jezdnię z nawierzchnią bitumiczną i chodniki z płyt granitowych oraz zamontuje nowe oświetlenie. Balustrady wykona na wzór tych historycznych, odtwarzając brakujące elementy – w tym wieżyczki nad postumentami.

Ruch przeniesiony na sąsiedzkie mosty

Mosty zostaną na czas remontu zamknięte dla pieszych i samochodów – ruch przeniesie się na sąsiednie przeprawy tramwajowe. Pojawi się tymczasowa sygnalizacja świetlna nadzorująca go, by zwiększyć poziom bezpieczeństwa. Docelowo nie nastąpią żadne zmiany w komunikacji poza nowymi miejscami znaków drogowych z racji innego rozmieszczenia słupów oświetleniowych.